Etiketter

Godvikbotn og Sandholmen med Merete

Nå er det vår! Det vil si noen dager med temperatur fullt på høyde med en halvdårlig sommerdag her nord, sol fra stort sett blå himmel og flatt hav. Litt drag i sjøen på yttersida, men ellers flatt. Du store verden, her var det bare å komme seg av gårde, ute på havet. 

Jeg fant ut at Øksnes Vestbygd var et passende sted for dagen, og slang ei spontan melding til Merete som bor tett ved der jeg skulle sette ut. Noen ganger padler hun der, nemlig, det har jeg sett bevis på. Kanskje hun skulle bli med? Å ja da! Hun svarte tvert, og var like klar som meg da jeg ankom. 

Vi satte ut fra Torset og hadde Godvikbotn som første mål. Det er nemlig en 10 på skjæret-post som jeg ikke hadde samlet på en stund, så i år ville jeg ha den. 

Da følger vi land et stykke bortover, dreier nitti grader på «hjørnet» og så er det videre langs land inn til botn. Her like før «hjørnet». 

Utsikt mot storhavet bak Merete.

Godvikbotn! Her står det en fin gapahuk, og du kan forresten samle Telltur-poeng hvis du går hit til fots. 

Jeg var en rask tur i land for å sette Goprokameraet på, så snudde vi og satte kursen mot Sandholmen. Der pleier ofte kortramblet (turgruppe) på Arctic Sea Kayak Race (ASKR) å stikke innom, men selv har jeg bare padlet såvidt forbi. Tror aldri jeg har vært i land der før, så det var fint å få en tur dit. 

Det første stykket ut fra Godvikbotn hadde vi bittelitt medvind, men så ble det vindstille igjen. En fantastisk dag rett og slett. 

Her ser vi fjellene på Dyrøya, Langøya til venstre og litt av Sandholmen muligens til høyre i bildet. Vi har vel baugen høvelig vestover her. 

Her ser vi mer nordover, rett ut mot storhavet bak Merete. 

Mens dette blir fjellene som leder inn mot Godvikbotn, der vi nå kom fra. 

Etter en stund kom Geir fykende på «besøk» per båt. 

Dette er bevis på at tjelden ikke bare er kommet, men har spredt seg godt utover i fjæra. Vi så to stykker her. Men de holder kjeft ennå, så det er fortsatt veldig tidlig vår. 

Her har vi kommet rundt og kommer inn på stranda på Sandholmen. Det var ikke helt som jeg hadde sett for meg, men fint!

Geir fulgte oss helt dit, men dro igjen da vi gikk i land. Det var jo rene påskestemningen her!

Utsikt mot venstre for det forrige bildet. 

Motsatt vei. Vi laget en liten filmsnutt også, den ligger HER

Returen gikk ganske strake veien korteste vei tilbake til Torset og den fine steinpiren vi satte ut ved. De var flinke på steinmurer før i tiden.

Herlig tur, takk for selskapet! Lokal guide er veldig kjekt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)