Etiketter

En liten tur i nabolaget

Endelig mildvær! I går var det bare å ta imot anledningen med begge hender, og komme seg utpå. Det er nå så mørkt at når det er litt skyer på himmelen blir hele den lyseste delen av dagen bare en kjempelang blåtime. 

Det var en del vind, men når vinden er fra sør blir det lite bølger. Dermed får vinden godt tak, så i dag padlet jeg mot vinden først, for så å få medvind hjem igjen – selv om dette dessverre innebar å padle inn mot byen. Her er jeg ved det tidligere turistsenteret, der de driver og fyller ut nå. Dette er ytterste delen av den gamle pirene som sto litt lenger bort, de har altså fylt ut hele veien der. Synd den blir borte, men den var nå helt falleferdig. Noe var vel faktisk rast vekk i et uvær allerede, tror jeg. Men fuglene likte å sitte på den.

I romjula ligger det en del båter ved kystvaktbasen. Nå var jeg kommet til brua, der er det litt straum, og jeg var litt usikker på hvor jeg nå skulle padle videre. Lenger bort regnet jeg med at det ble mer bølger – men så ser dere det grønne til høyre – det er Kiwi. Kanskje jeg rett og slett skulle dra innom butikken, istedenfor å kjøre dit senere?

Det var nemlig fint å gå i land på flytebrygga nedenfor Esso nå, og det er jo noe litt kult ved å padle til butikken. Men jeg fant ut at det ble for dumt å bruke noe av den lyseste delen av dagen til å være innendørs på en butikk, så jeg droppet det likevel. 

Jeg trodde lenge at Hurtigruta hadde fridag, men det viste seg at det var jeg som var tidlig ute. Jeg padlet videre mot sentrum først, men da jeg kom på yttersiden av de store kystvaktbåtene var vinden blitt ganske så sterk. Jeg var rett og slett ikke sikker på om jeg kom til å klare å passere hurtigrutekaia før den kom og skulle legge til, så jeg bare kosepadlet litt i retursjøen ved siden av båtene. Her ser vi for øvrig Hurtigruta hilse på bussene som kommer fra Harstad med passasjerer som har vært på kjøretur. De kjørte ut litt før brua, og så står de der sånn at timingen skal bli riktig, så tuter begge parter rett før båten passerer brua. Kult.

Nå er den også ekstra fin, i julepyntet utgave. Det var Richard With som kom denne gangen, mener jeg å huske. 

Da den var passert vendte jeg baugen hjemover, og padlet noe lenger utpå sundet, for å få mest mulig dreis i retur. Jeg syntes ikke jeg fikk like mye hjelp av vinden som den holdt på imot andre veien, så da var vel alt som normalt. Det er jo logisk siden jeg selv har fart også, den legges jo til og trekkes fra, på en måte. 

Jeg padlet faktisk forbi naustet og litt lenger bort også, fordi det var så fint at jeg hadde ikke lyst til å gå i land ennå. Jeg la meg på ræk en stund også for å se banen jeg ville fått hvis noe skjedde, for å se om straum og vind ville tatt meg et annet sted enn jeg hadde følelsen av i utgangspunktet. Hvis jeg hadde hatt GPSn så kunne jeg jo fått sjekket det – men den lå igjen hjemme, dog med nye batterier i… 

Avsluttet turen med et par ruller, det ble sikkert årets siste. Desember var rullet inn for lenge siden, så det var rene bonusruller for å sjekke at jeg kan det i Precious fremdeles. De siste gangene var det jo Pilgrimen jeg rullet, og den er så lettrulla at det er nesten juks. Men nordkappen er ikke så vanskelig å rulle den heller, så det gikk nå helt utmerket på begge sider i den også.

I dag er temperaturen allerede på minussiden igjen, så jeg er strålende fornøyd med å ha benyttet sjansen i fem plussgrader. Jeg hadde faktisk bare to tynne lag ull på overkroppen, og det holdt i massevis. Herlig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)