Etiketter

En liten tur til Verholmen

Egentlig padler jeg ikke i minusgrader, men i dette været ble det for dumt å trene innendørs. Så jeg padlet en tur hjemmefra, da kan jeg kle på meg hjemme og bare trille ned til havet. Jeg er jo litt smålei av å padle her, men det fikk så være. All padling er bedre enn ingen padling, som kjent.

Jeg skulle egentlig padle nordover til Verholmen, men her har jeg likevel baugen mot byen. Jeg så nemlig en trivelig kjenning, og den var for en gangs skyld ikke spesielt sky. 

Havellen! Denne var liten syntes jeg, mulig den rett og slett er for ung til å vite at den skal skygge unna. Jeg så en til litt senere, og den var helt klart større. Vanligvis rekker jeg knapt å få med meg at det er en havelle, og ser dem best når de flyr forbi meg, men denne bare dykket, og kom opp samme sted. Et par ganger kom den opp nærmere meg, den ene gangen rundt ti meter unna, bare. Artig å få sett så godt på den. 

Etter hvert kjente jeg at jeg måtte padle litt for å ikke begynne å fryse, så da vendte jeg kursen nordover. Fantastiske farger. Her ser vi Gavlfjorden langt der fremme, så langt skulle jeg naturligvis ikke men. Der ute ligger storhavet.
 
Dette er bare et lite bildebevis på at det går nokså greit å hente ting nedi luka like bak cockpiten, siden jeg fant det på Gopro-kortet. Her er det boksen telefonen ligger i som er på vei opp eller ned.
  
På Verholmen satt det et ørnepar, de var godt voksne begge to. Jeg hadde ikke regnet med at de ville fly opp bare fordi jeg kom padlende, når det er så pass kaldt, men det gjorde de mens jeg ennå var på lang avstand. Da har jeg tydeligvis padlet for lite i nabolaget i det siste, for de har ikke pleid å være riktig så sky tidligere, om vinteren. Åpenbart er de ikke lenger godt nok vant med at jeg padler i området. De satte kursen mot Vikøya så det ut for, og der skulle de få sitte i fred. Den er riktignok innen rekkevidde, men jeg var ikke innstilt på en riktig så lang tur akkurat i dag.

Det samme med området innenfor, det så jo fint ut bortover her, men jeg vet jo at det blir kaldere også, innover jo nærmere Vikosen man kommer. Så det var uaktuelt i dag, dessverre. Det var evig kaldt nok hjemme. 

Dermed ble det til at jeg snudde her ved Verholmen. Det var i passelig tid med tanke på lyset også, da ville jeg komme meg på land igjen også, før det begynte å mørkne skikkelig.

På returen padlet jeg nærmere land, det vil si jeg fulgte land hele veien. Her er ei gammel kai i Jektbogen, kom plutselig på da jeg passerte den at jeg har glemt av å prøve fiskelykken her. Det skulle jeg en gang, men da lå det en seilbåt der. Så har jeg visst glemt det av, siden. Får notere det på lista igjen. 

Som planlagt kom jeg tilbake til naustet akkurat før det begynte å skumre skikkelig. Egentlig hadde jeg tenkt å finpusse på rulla denne dagen, for å finne ut hva jeg har slitt med i det siste, men siden det var så svinkaldt så droppet jeg det. Greit nok at det er vinter, men det fins dager med plussgrader i lufta om vinteren også, da behøver jeg ikke fryse fordervet når jeg tar en tur på en minusdag.

Utsikt fra naustet. Det ble ikke lange turen i dag, men kom meg litt i bevegelse og det ble jo en veldig fin tur med utrolig vakre farger rundt meg, som det er på denne tiden. Det kan fort ha vært den siste soldagen jeg har padlet på lenge, også, så ekstra kjekt at jeg faktisk kom meg ut. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)