Etiketter

Endelig solpadling! Fiskholmen og Kringelkjæret

Sist søndag kledde jeg på meg og gikk ned for å padle uten å se på værstasjonen først. Det var flaks, for den viste seg å måle en del minusgrader, og hadde jeg visst det så ville jeg sikkert ikke padlet. Men lykkelig uvitende om det, syntes jeg ikke det var så kaldt ute, og vips, så ble det padletur. Jeg hadde derimot sjekket AISn, og den sa at det ikke var noen store båter på vei, så jeg skulle krysse over sundet og padle i min egen utsikt hele turen. Kul plan?

Det var fotovær i dag, egentlig. Jeg må begynne å ta med meg et bedre kamera også nå som sola er kommet tilbake. Og kanskje burde jeg ta med domen igjen, så jeg kan få et supert over- og under vannbilde? Men da skal jeg sjekke temperaturen først, for det blir kaldt å holde det under vann. 

Dessverre måtte det en liten strandryddeaksjon til før jeg kunne sette ut. Det lå nemlig en del søppel og duppet i sjøen, i tillegg oppdaget jeg en del på bunnen også, etter hvert som jeg så meg rundt. En eller to plastposer med tomme ølbokser, i hovedsak, hadde tydeligvis ligget i fjæra og blitt deist rundt, så det lå strødd nå. Heldigvis fant jeg også en hel plastpose, sånn at jeg hadde noe å stappe det oppi etter hvert som jeg plukket. Men hvorfor disse natursvinene ikke kan la boksene få være i fred sånn at man kan få panten for dem, forstår jeg ikke. Nei, her skal det vises muskler tydeligvis, så de blir klæsjet sammen fra kortsidene.

Så, kom sola plutselig skikkelig fram. Klar for tur! Årets første padletur i sol! Allerede her hørte jeg deilig ærfugllyd fra sundet. Flokkene er ikke så store lenger, men heldigvis er de ikke helt borte. Jeg var spent på om jeg ville få se praktærfugl også, de er jo gjerne her på vinteren. Dessverre hadde jeg ikke sånn flaks.

Noe av søppelet fløt forresten så langt ut at jeg måtte padle etter det. En liten søppelpadlerunde før jeg kunne krysse sundet.

Men så, klar. I dag testet jeg strikkamuffene padlenissen hadde kommet med til jul. Ingen vil foreløpig vedkjenne seg å være padlenisse, snodig nok. Men muffene sto jo bra i stil til drakten da. Det skal han ha, padlenissen. 

Det var kult lys, med sol noen steder, lave tåkeskyer her og der, og de fargerike industribyggene på Holmen. I tillegg til ærfugl traff jeg på en liten gjeng med haveller. Det er virkelig søte fugler, og nå ser jeg dem jammen på de fleste turene mine.

Jeg tok en avstikker til Fiskholmen også, for det var lenge siden jeg hadde vært der nå. Tenkte at jeg kanskje kunne plukke litt trøffeltang her, men det slo jeg fra meg straks jeg kom ned til fjæra og så hvor høy flo det var. Ikke så jeg noe heller, sikkert av samme årsak. Jeg så ellers spor etter både oter og Kystverket (Skomvær) på land på holmen.

Det var bittelitt straum der ute, men ikke noe av betydning. På en måte litt kjedelig, men samtidig helt greit når det tross alt er vinter. 

Dette kan nok se ut som et bilde av ei fyrlykt med kråke på, men det er også den lille klumpen på steinen. 

Denne klumpen! Jeg møtte ganske mange fjæreplytter på turen, typisk vinter. Denne så jeg med en gang, men de fleste oppdaget jeg fordi «steinen» beveget på seg. De er godt kamuflert altså, de der! Ja, bortsett fra når de står med snø i bakgrunnen… 

Her har jeg oppdaget at jeg hade glemt å sette på goprokameraet som sto bak, og fikser det. Jeg hadde håpet litt, siden det var sol nå og da, at det kanskje ville ligge sel på skjærene her ute. Men siden det var så pass høy flo var de fleste skjærene nå under vann. Da får jeg vel ha det til gode.

På Kringelskjæret satt ørna, den likte visst ikke at jeg tok frem kameraet. Da forsvant den, ennå jeg ikke var kommet særlig nært ennå. Men men, da kunne jeg dra innom der likevel. Egentlig hadde jeg tenkt å styre unna siden den satt der, for de sparer jo helst på energien nå på vinteren. Men denne var visst ikke så motvillig til å fly likevel.

Neste stopp, stranda på Kringelskjæret! Selve 10 på skjæret-posten jeg skulle samle i dag. Utsikt mot øst (Holmen og Hognfjorden) og nord (Sortlandbrua). 

Uten at jeg tenkte over det da, så lå jo kajakken der og tok bilder av meg også, mens jeg fotograferte den… Det ble jo ikke så dumt bilde, egentlig?

Jeg tenkte i utgangspunktet å padle mot brua og krysse over sundet der, siden det er smalere. Men det er egentlig nokså kjedelig bortover langs land, så jeg var litt i tvil. 

Jeg padlet et stykke mot brua, men det fristet stadig litt mer å krysse sundet tidligere. 

Da sola gikk ned var det liksom ikke noe å henge på den siden av sundet for. Så da vendte jeg baugen vest- og hjemover. Måtte bare vente på en kystvaktbåt på vei nordover.

Den gikk så sakte at det var null hekkbølge etter den, kjedelig.

Ærfuglflokk, ikke spesielt stor men alltid hyggelig å se dem likevel. Er litt usikker på hvordan fargene vises på andres skjermer, men i virkeligheten og på egen skjerm var de i hvert fall flotte. Skikkelige vinterfarger.  

Jeg må si det er praktisk med høy flo! Nesten ikke bæring av kajakk i det hele tatt. De må ha det enkelt, søringene der de har det sånn hele tiden. Men det har sin sjarm med flo og fjære også, heldigvis.

Pent, rett og slett. En skikkelig fin tur, selv om den ikke ble riktig like lang som jeg hadde tenkt. Ganske greit å padle i eget nabolag, når det er sånn her!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)