Etiketter

Middag ved Reinøysundet

 

Det er litt begrenset hva jeg får gjort av padling for tiden, ettersom jeg er ganske fri for kajakkbil. Men jeg kan jo padle fra der jeg har kajakk – eller rett og slett sammen med noen som kan ha en ekstra på biltaket, og gidder å ta med min. Siden det ikke ble torsdagspadling til Reinøysundet da det egentlig skulle være, fant han her og jeg ut at vi skulle ta middagen der en dag det var kanonvær, istedenfor. Denne steinen var kul, så her gikk vi i land.

Vi så forresten ei ørn på vei dit. Ei med skikkelig lyst hode og nebb, så den var nok godt voksen. Andre fugler var ikke så begeistret, som vanlig er på denne tiden når de fleste har unger.

Helt grei ilandstigning, null sand. Flott utsikt til Reinøya og Skogsøya, og så fikk vi passelig le for vinden, som det faktisk var litt av i dag.

Hele steinen, i litt mindre motlys. Glitterkajakken kommer litt mer til sin rett her, den var nå på sin første tur (sett bort fra bilturen til Senja, he he) etter reparasjonen. Nå også med fotstøtte.

Det er forskjellig som har vært tidlig ute i år synes jeg, dette er en av dem. Bloddråpesvermer, antar jeg? De er veldig kule, og nå på en blomst jeg ikke har bilde av den på fra før.

Middag ja, det var det vi kom for. Det ble gjort ganske så enkelt, med grilling av pølser, og så varmet vi opp en pose ferdig fløtegratinerte poteter. Enkelt og kjempegodt, rett og slett. Det kan vi anbefale. 
Regner med du kan kjenne smaken, bare av bildet?

Steinen var kul, men under den fant jeg også noe. Dette kunne jeg ikke huske å ha sett før?

Pollpryd kalles den, jeg fikk sjekket den raskt opp på Arsoraklet (nyttig app). Ikke registrert her før – men oi – uønsket fremmedart! Det viste seg imidlertid at denne har vært lenge her til lands selv om den egentlig ikke hører til her, og den er ikke superinvasiv. Så vi slapp å røske med oss alt vi fant. Noen sier at den kan spises også, men det prøvde vi ikke. Oppskrifter mottas gjerne...
Denne ble heller ikke spist, for den var ikke moden riktig ennå. I skrivende stund er det imidlertid fullt mulig at den har modnet skikkelig, den har hatt halvannen uke på seg nå. Tja, godt mulig spist også.

Vi lot bålet brenne ut, før vi satte oss i kajakkene igjen, så fint var det i dag. Men før eller siden må man jo dra hjem, og siden det var jobbdag også dagen etter, så ville jeg helst hjem før det var senkveld. Selv om det helt sikkert ble flotte farger på himmelen noen timer senere.

Her er vi innom selve Reinøya en tur, for vi måtte jo samle 10 på skjæret-posten også, så klart. Men så var det strake veien i retur, bare med litt årebytting underveis. Noen tester årer fordi det vurderes nykjøp, andre tester årer for å se hvordan den gamle reserveåra egentlig kjentes ut.

2 kommentarer:

Kommentar - ja takk! :)