Etiketter

En liten tur til Gisløya

På tide med padling! Jeg har vært litt syk i det siste, så det ble lite padling etter Arctic Sea Kayak Race (ASKR) i år. Så har jeg vært litt plaget med skuldra også i det siste, så nå måtte jeg rett og slett komme meg en liten tur utpå, for å se om det kanskje ville gjøre susen. Padling skal jo være bra for det meste av vondter jeg har hatt, ifølge fagfolk. Da jeg fikk snusen i at også Ulf og Josefine tenkte seg utpå for å teste sistnevntes nyervervede kajakk, så dro vi rett og slett på en lietn skjær-sanketur til Gisløya. 

Vi satte ut ved Samhold slip, det var et greit sted med tanke på turmålet. Siden det var både ny kajakk og spruttrekk i neopren for Josefine tok vi en liten gjennomgang av å løsten trekket og komme seg ut før vi la av gårde. Det var nemlig ganske stramt, litt sånn som de trekkene jeg selv har lagt bort på grunn av akkurat det. Testen gikk for øvrig strålende, så utstyret funker bra så langt.

Dermed var vi klare for tur! Ulf testet for øvrig den nye hjelmen sin. Vi skulle ikke akkurat på rockhopping i dag, men nytt utstyr bør testes før man virkelig har behov for det, har jeg jo mast om. Selv oppdaget jeg jo for eksempel tidligere at sommerhjelmen min går dårlig sammen med solbriller. I tillegg testet Ulf ny åre, etter å ha fått prøvd litt på samlinga i Tromsø (ikke blogget ennå). Werner Shuna med bøyd skaft. Han angrer ikke på det kjøpet foreløpig, tror han ble godt fornøyd.

Jeg hadde notert meg at samme karen også hadde begynt å padle med noe hengende rundt livet. Ei slepeline, visstnok. Så etter hvert fikk jeg «veldige styringsproblemer», sånn at han måtte hekte meg på slep for å hjelpe meg med det. Det viste seg å være veldig lurt, for lengden på lina var sånn at baugen min ble veldig tett på hekken hans – der det også står et ror – sånn at det ikke skal rare rykket til før glitterbaugen min ville dundret inn i metall. Her må det justeres litt på lengden til lina, fikk vi heldigvis avdekket før reelt behov. For da ville det jo med all sannsynlighet også fungert dårlig med sleping i medvindsbølger.

Jeg tror dette var et godt kjøp. Da tenker jeg ikke bare på at kajakk og tørrdrakt matcher ypperlig, men hun så ut til å komme veldig godt overens med den, også. Det der tror jeg hun kommer til å trives med. Flaks for meg, siden det var jeg som kom med tipset.

Etter hvert begynte det å regne litt, men det var likevel vindstille. Det var jo litt av årsaken til at vi tenkte padling nettopp i dag, for nå har det vært masse knallvær, og da frister det ikke å kle seg i tørrdrakt egentlig. Men i gråværet er det mer aktuelt, og i regn er det jo perfekt påkledning.

Det var rolige forhold også når vi kom ut fjorden, så vi kom oss helt bort til Gisløya. Her tok vi turen på land, for jeg hadde ikke spist middag. 

Først sørget jeg imidlertid å få augustrulla på plass. Dette er forsøket som gikk litt skeis, for jeg hadde jo glemt spruttrekket (ryddet bort etter ASKR, som om jeg ikke skulle bruke det neste gang…) så jeg fikk en del vann i cockpiten. Det skal jo ikke utgjøre allverdens forskjell, så det må jeg få sjekket opp. Må øve en del mer på rulling nå mens det er så pass varmt i vannet.

På Gisløya er det er servicehus med kjøkken og toaletter. Det var flere her og campet, så ut som de benyttet fasilitetene. Selv satte vi oss ute, for å ikke svine til innendørs. Der laget vi oss varm mat, med rettikoppen og varm vann på termos. 

Foto: Ulf Emil Rakvaag
Returen tok lenger tid, for da var det forskjellig å se på. Masse maneter, fugl og fisk. Fjorden var full av tobis! Ganske kult å få sett skikkelig på dem, så også en blå brennmanet og glassmanet med egg. 

Ganske så blankstille på fjorden!

Her holdt jeg på å gå på en kraftig smell, jeg hadde roret oppe for å padle litt innimellom, og her så det ut for å være en fin passasje. Men da jeg kom viste det seg at det var stein like under overflaten i midten, flere steder. Så det var bare å gjøre full retrett. Den slapp jeg akkurat unna.

Innover mot Grunnfjorden og der vi fulgte land utover, til høyre. Veldig fint sted til høyre der forresten, de som har det stedet er heldige. Så veldig koselig ut.

Det ble mye peking også, da vi stadig så nye ting. Terna og tyvjoen byttet på å jage hverandre. Mange fugler jaktet på tobis, inkludert lundefugl. Lom så vi også flere ganger på turen, den er det jo mye av i Øksnes. Men vi klarte ikke helt å se hvilken sort det var. 

Det ble rett og slett lite padling, men mye stirring og observasjon. 

Hun her padlet rundt som om hun hadde padlet bare denne kajakken lenge. Faren ble en smule misunnelig på kantingen, tror jeg. En av fordelene med å bruke tid på velting, da får man skikkelig følelsen med hvor langt man kan gå før kajakken vil vippe videre. Det fikk hun betalt for, for å si det sånn.  

Rett og slett en kjempefin, innholdsrik og nyttig tur, til tross for at den var ganske kort på kilometer. Takk for turen!

2 kommentarer:

  1. Takk for turen. Lurt å teste den alt for korte slepelina!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, ja. Den var en liten surprise, kan man si.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)