Etiketter

Heime - Verholmen

Bortover her padlet jeg i dag. Veldig langgrunn fjæra har vi her, stein og tang langt ut.

I dag blei det en kort padletur på meg, hurra. Det var grått og trasig da jeg sto (seint) opp, men ikke noe særlig vind. Etterhvert kom jeg meg utpå sundet, og padlet bort til Verholmen utafor Jektbogen. Ca. seks kilometer blei det, det er seks mer enn ingenting. ;)

Disse her (skotsk høylandsfe) traff jeg på rett borti nabofjæra. De går langs hele fjæra, inkludert på nausttomta vår også. (Derfor må jeg passe hvor jeg trår når jeg setter ut kajakken, så jeg ikke havner på ræv i ei ruke...) De fnøys litt, men hadde jeg trasket til fots hadde de løpt av gårde lenge før jeg kom så nært som jeg var nå. Gråværet gjorde det litt vanskelig å ta gode bilder i dag, kameraet syntes det var for mørkt. :(

Fjæra bortover hos meg er ikke den fineste å padle i dessverre. Mye skrammel og skit, stygge skjåer, greier, stæsj og ilandsatte båter. (Naustet vårt trekker heller ikke opp, for å ha det sagt.) Men denne gangen fikk jeg se ganske mye fugl bortover. Etter en telefonkonsultasjon har jeg konkludert med at det antagelig var teist jeg traff på både her og der bortover. Den var tøff. Kom jeg for nært så dukket den under og svømte litt bort - men da var jeg ganske nært altså. Fikk dessverre ikke bilde av den, for skramlet jeg med kameraboksen så blei de redde.

Her ser vi Verholmen. Den ser så koselig ut fra land, med den lille stranda. Mulig de har en ver eller to gående der ute om somrene, det vokste i hvert fall ikke mye buskas. Men jeg synes like gjerne den kunne hett Kråkholmen, for i dag var det i hvert fall merkelig mange kråker der. På andre siden var det litt mer vind og røffere forhold, og så traff jeg på noen andeflokker. Og vips kom det en skarv forbi. Kult.

Mer ble det ikke til i dag, det ble tidlig mørkt siden det straks er mørketid her og det i tillegg var skikkelig gråvær. Ja det regnet litt på turen også, faktisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)