Etiketter

Snartur heimefra

Et litt uvanlig syn. Ikke gråværet, det har vi hatt nok av i det siste. Jækla pinserie. Trodde jeg skulle få padlet litt i pinsa - og det ble det. LITT. Det litt uvanlige her i bildet, er det hvite litt mot venstre der. Det var ikke vind heime, ganske så flatt utpå - men inn mot fjæra kom det susende sånne brølete minivarianter av surfebølger. Smådønninger. Rart. Det er jo på yttersida det er sånn, ikke her innpå sundet.

En annen ting som var litt rart i dag, var disse her. Ærfuglene er plutselig så lite sky! Og så svømmer de nærmere land enn de pleier. Lurer på hva det kommer av. Både hann og ho, ellers kunne det jo vært for de holdt seg nært reiret. Men det passet ikke helt når begge var utpå.

Forøvrig så er nå også terna kommet, og jeg så en tyvjo på ganske nært hold. :D Ingen teist, ser ut som den liker seg best her om vinteren.

Litt lenger bortover dreier man mer mot vest, og etterhvert ble det litt mer av smådønninger, og også litt vind i luften. Og typisk nok når jeg pakket telefonen ned i et skott jeg ikke når, så kom det først melding - og så ringte det. Det tydet på noe viktig, så da måtte jeg i land. Her så det på avstand fint ut, men det var IKKE det. Det er bare å lære seg, sånne her plasser er ikke bra. Det er som regel betong, metallskinner, og skrot og skrammel uti vannet. :(

Hurtigruta (MS Midnatsol i dag) hadde hatt stopp i ene motoren da den skulle inn til Risøyhamn, men kom forbi likevel. Her kommer den snart forbi Fiskholmen. En dag skal jeg være på Fiskholmen når den kommer forbi, for å ta bilde. :) Men i dag var det ikke så fint fotovær.

Videre bort forbi mot Jennestad ble det mer og mer vind, mer og mer både smådønninger og bølger som ikke kom helt samme vei. Og selvsagt nektet roret å gå ned da jeg fant ut at jeg ville ha det, så da gadd jeg ikke evje mer der alene, og snudde heimover. Det ble imidlertid litt kort, så jeg padlet forbi heime og videre innover - men da kom det en hagl- og sklett-eling med masse vind - rett ut fra land, så det var ikke bølger, men tok godt tak i vingåra. Snudde og dro på land.

Det var ikke helt etter planen at det skulle bli bare en knapp mil i løpet av hele pinsa, men sånn kan det gå. Jeg har egentlig ikke vært i form til mer, heller. Nå håper jeg på finvær til helga så jeg kan dra på overnattingstur. Da er det nemlig JUNI!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)