Etiketter

Ferskingtur til Guvåghytta

Onsdag var det ferskingtur med padleklubben. Det var ei som bestilte det i vinter, jeg slo til tvert og satte opp tur. Jeg hadde først tenkt på ei tidligere helg, men innså at det rett og slett kunne bli for tidlig når det gjaldt telting. Man skulle jo ikke frata folk lysten, heller. Så jeg benyttet heller himmelspretten - og værmessig ble det altså full klaff, som vi ser.

Flo og fjære derimot, var jeg litt mindre heldig med. Jeg har aldri padlet her på sånn lavvann. Sært. Vi Padlet ifra Ringstad, på flatt hav.

Vi kunne derfor glatt sette kursen tvers over ytterst i Jørnfjorden, og følge de ytterste skjærene videre bortover. Her har vi ei kjapp samling før vi krysser. Ikke fordi det er så voldsom båttrafikk over der akkurat... Men det er jo greit for ferskinger å få greie på hvordan ting bør gjøres, så jeg benyttet anledningen til å få demonstrert samling-signalet, og gitt beskjed om å padle godt samlet over. - Det kom durende en rask båt like bak oss da vi var kommet nesten over, så det viste seg nå å ikke være så dumt.

Vi var seks stykker på tur i fem kajakker fra Ringstad i dag. Ann og John padlet nemlig i dobling denne turen. Totalt ble vi åtte stykker på turen, men lofotingene satte ut fra Guvåg og dukket ikke opp før vi var kommet fram og hadde fyrt opp bålet.

Siste biten inn padlet vi på speil. På grunn av den store fjæra gadd vi ikke en gang å sjekke om det gikk an å padle kanalen - det kunne ikke være sjans for det.

Det var så stor fjæra at støa ved Guvåghytta ikke rakk helt ned en gang, måtte gå flere meter over stein og tang før jeg traff på nederste lunne. Jeg vet ikke helt hva den der saken til høyre er, den har kommet i det siste. Fungerte i hvert fall fint til å slenge fra seg saker og ting på, og på gelenderet kunne vi henge tørrdraktene. Men for å funke som brygge må det være rimelig stor flo, vel?

Godt å komme fram var det i hvert fall. Jeg hadde røsket med meg hammocken for første gang i år, sånn i siste liten. Jeg klarte etterhvert å finne meg et par trær det gikk an å henge den opp imellom, også. (Her demonstreres såkalte stolpeføtter, det er sånne man bruker når man ikke har stolpesko.)

Ferskingene Heidi og Ann Kristin slår opp telt og det går helt fint!

Turleder har vært smart nok til å ta med marshmallows, som vi kan ha til forrett mens vi venter på lofotingene. Veldig fornøyd med at jeg husket akkurat dét. :) (Sovepose derimot, glemte jeg - jeg skulle jo egentlig ligge inne i hytta!)

Ann Kristin laget seg min favoritt båldessert - foliestekte epler med kanel. Her har lofotingene dukket opp, og Geir Kenneth er generøs med spraykremen. Den slo an!

Når det gjelder mygg kan vi slå fast at tiden har kommet. De var store!

Det var forøvrig marshmallows til dessert også...

Jørn hadde med seg noe som var nytt for de fleste (jada, snyltekoppen min var også glemt hjemme) - Fireball! Kanel-whisky, eller noe i den duren. Han fikk etterhvert god avsetning på den. Ikke fordi folk drakk så voldsomt, men det var så fint ute og trivelig rundt bålet at vi ble faktisk sittende ganske lenge oppe.

Geir-Kenneth syntes det så tøft ut å røyke pipe, så han fikk låne ei. Pipe ser litt tøft ut, det gjør i grunnen det? Hadde de bare funnet opp sånn e-pipe, eller noe.

Det var mye trivelig prat rundt bålet. Tur og padling selvsagt - men også noe så fancy som geocaching! Lofotingene var nemlig hekta. Det fantes en cache på hytta, og den måtte selvsagt letes opp. Det vil si, det var disse tre karene (mor til venstre) som fant den. Dette var første gang de cachet, så Jørn og Geir-Kenneth fikk lært dem også litt mer om det enn de kunne fra før. Artig greie, jeg vurderer å begynne smått sjøl.

Da jeg gikk til sengs i hengekøya var det vel egentlig begynt å bli lyst igjen...

Om mulig enda bedre vær torsdag - nå var det et lite drag i luften som holdt myggen unna, også.

I dag gikk det an å padle gjennom den smale kanalen, så vi padlet inne ved land og innimellom holmene bortover.

Det var ikke mye igjen av stranda på Finnøya (flo), men det holdt fint til å dra alle kajakkene opp. Ikke verst utsikt her, heller?

- Men vi var for late til å øve på redninger og sånt, slik planen var. (Rettere sagt, turleder glemte det... Sorry...)

Jeg likte draktene til Ann og John, kul fargekombinasjon.

De var ganske fotogene i doblingen også.

Heidi og Anita, godt driv i innspurten. Etter turen tok vi en tur innom Ringstad Sjøhus for påfyll av diverse. Kvalkjøtt og blåbærrullade var slett ikke verst! En fin tur, på alle vis!

Flere bilder på klubbens hjemmeside HER.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som dokker har hatt en toppers tur. Flott for de som er uerfaren. Så gjelder det vel å legg opp til fase II når det er litt vind og bølger, slik at det også blir ei erfaring, med trygghet som gevinst. :) Så greit når man er flere og kan tøye egne grenser, og lærer.
    Vurderte å komme utover, men gidda ikke kjøreturen Blei heller padling til Rombakbotn, og en fjelltur.

    SvarSlett
  2. Turen var flott også for de mer erfarne. ;) Artig når folk merker at de kommer et hakk videre ja. Ser flatt ut for deg sikkert, men for noen var det nok bølger og grensetøying på det punktet, sånn som det var her også. :) Men vi får kanskje ta en fase 2 til høsten?

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)