Etiketter

Havheng del 2 - Vestre Oksøy til Annfinnslett

Havheng del 2. Du finner del 1 HER, om du ikke har lest den. Det regnet om natta, og på Rotvær (utenfor Lødingen, nærmeste målestasjon) var det frisk bris om natta, og liten og stiv kuling på morgenen. Det merket vi veldig lite til, her var det fredelig på vindfronten - og sola sto opp før oss. Det rareste var at det skulle ha dreid til nordøst i løpet av natta, men her var det ennå sørvest da vi sto opp, og til laaangt utpå dagen. Pussig.

Vi testet ut mobilfri tur, men som vi ser betyr ikke det totalforbud. Man må jo kunne sjekke værmelding og ta bilder, for eksempel. Men en oppfordring om å legge mobilen bort "i plenum". Tror det er mange fler enn bare meg som kunne ha nytte av å tenke gjennom mobilbruken både på tur og ellers.

Det var et fantastisk vær denne formiddagen. Vi hadde ingen hast med å komme oss på havet, her var det først og fremst bare å nyte dagen.

Det gjorde vi også, blant annet gikk vi oss en tur i skogen på øya. Man skal nemlig ikke gå langt før det blir trolsk skog med mosegrodde trær.

Hengekøyetrær er det her også.

Noen har blitt revet overende. Men det har ikke treet brydd seg så mye om - det bare vokser videre. De fleste tynne trærne vi ser i bildet kommer nemlig ut av stammen på det svære vi ser undersiden av her.

Noen nedfallstrær kan brukes til stige. Jan Viggo syntes det var litt rar bekledning for å klatre i trær, men det var nå det jeg hadde på meg, og jeg ville se oppi et reir uten å skremme fuglen... Det var  tomt.

Som jeg mente å huske var det et nokså stort grunt område nord for leirplassen. Støvelen syntes jeg ikke hadde noe der å gjøre, så den tok jeg med og la sammen med resten av søppelet.

Havheng-deltakere i giv akt. Dette er et flott sted for å plukke skjell, veldig mye korallsand her. Og skjell.

Foto: Stein-Evert Pettersen
Like etterpå så vi disse to. Sjekking i ettertid tyder på polarsnipe.

Etter spasertur, strandrydding og nødvendig nedpakking satte vi ut i fortsatt nydelige omgivelser med kurs nesten hjemover. Først padlet vi litt utover - for den meldte vinden hadde ennå ikke kommet, og den som var kom fra "riktig" - ikke meldt - retning.

Synes det er nesten like mye snø igjen i fjellene nå som det var i midten av april i fjor. Mulig jeg husker feil.

En eling ned mot Lofoten ga mulighet for kule motlysbilder.

Vi tar med et høydebilde også. Herlig lys, dette er yndlingsværet mitt.

Det ble en flott padletur, selv om det vel ble ettermiddag før vi kom oss utpå. Det mest spesielle vi så av fugl var åtte tjyvjo i flokk. De ser jeg som regel enkeltvis, eller i par. En hel flokk har jeg ikke sett før. Alle var den "lyse" varianten. Tøffe er de i hvert fall.

A propos tøff, så er kajakken til Sara ganske så tøff på bilder.

Stein-Evert og en varde.

Jan Viggo og en regnbue.

Det var ganske langfjære i dag (maks dagen etter). Vi tok lunsjpause, eller mer middag tidsmessig, på Ravnøya. Der er en veldig kul sandstrand, som liksom deler øya. Det er strand på begge sider. Tror ikke det flør over her i normalt vær, men det er strand på midten også. Men selv om det var langfjære så var det nok ikke denne vi så kvelden før. Det var i grunnen ikke å vente, det lå jo øyer imellom uansett.

På Ravnøya bodde denne her, som poserte villig for fotografen. Tror ikke han kan ha sett et kamera før, for han virket nysgjerrig.

Tok ikke et skikkelig bilde av stranda dessverre, dette får duge. Med litt fantasi kan dere skjønne tegninga.

Foto: Stein-Evert Pettersen
Jeg tok med meg en sekk strandsøppel fra Ravnøya. Kun plast, alt sammen. (Se bakdekk til høyre.)

Nå bar det ganske strake veien tilbake til bilene, var planen.

Men så oppdaget Stein-Evert noe dødmannshånd. Siden det var langfjære var det diverse morsomt å se akkurat i vannlinja. Jeg fikk fanget en stor eremittkreps, for eksempel. Den var kul.

Jeg fant også flere slike bortetter berget, like over vannet. Pussig sak. Dere ser det som er i hjørnet?

Den ser sånn her ut når man har skyllet vann over den. En stor frynsesnegle, visstnok. Google den så får du se hvordan den ser ut under vann - superkul, spør du meg. (Men jeg hærtes ikke å holde den i hånden under vann.)

Fantastisk flott tur med mye innhold til å være bare et døgn. Takk for turen alle sammen, havheng tror jeg vi må ha flere ganger, eller hur?

7 kommentarer:

  1. Saras kajakk er det en Rebel Ilaga? Så ut som en kjempeflott tur i et nydelig landskap (sukk)
    Flotte bilder og slike nakensnegler har jeg sett når jeg dykket i gamle dager ;ø)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. :) Det er visst mye kult i nakensnegler har jeg etter hvert skjønt. Rart å treffe på dem over vann da, men. Kult.

      Jeg vet ikke hva slags kajakk Sara padler, kan prøve å legge merke til det neste gang. :)

      Slett
  2. Sara sin kajakk er en Tahe Matrine, ifølge bilder jeg har av "snuten" på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg nok kan stemme, synes å huske logoen. Men hvilken modell aner jeg ikke.

      Slett
  3. Mobilfri tru høres helt genialt ut. Føler jeg meg truffet? Jepp......

    SvarSlett
    Svar
    1. Tur. Ikke tru. Men man må jo ha trua på at det blir tur også.

      Slett
    2. He he he. :) Jo, det var ganske bra synes jeg. Det er jo ikke så sosialt å sitte rundt bålet mens alle har nesen ned i en mobil. Eller snakke med noen, som plutselig sitter og leser på noe helt annet. Samtidig må man jo kunne ha kontakt med folk hjemme, om man må ha behov for det. Handler mest om bevissthet på når og hvordan man gjør det, og det kan man få ved en slik oppfordring tror jeg. Skal ikke nødvendigvis mer til.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)