Etiketter

Fjærvoll til Skårvågen i solnedgang

I dag var nok en dag der jeg drøyet før jeg kom meg på tur, fordi jeg ikke klarte å bestemme meg hvor jeg skulle dra. Det var østavind - altså fralandsvind der jeg kunne få se solnedgangen. Jeg dro til Fjærvoll igjen, for jeg regnet med det skulle være innafor å padle bort til Skårvågen en tur uansett.

Det var rolig i bukta ved Fjærvollstranda. Er det noe attraksjon her tro? Det kom flere biler med folk som gikk bort stranda, og tilbake. Så dro de igjen. Så ikke ut som de gjorde noenting. Det var nå kort til å være trimtur?

Siden vinden gikk fra land var det ikke bølger, så jeg tok fram fiskestanga. Den var med, siden jeg kjøpte ny snelle dagen før. Den forrige ramlet jo bare fra hverandre i Efjord, så jeg stakk innom den lokale jakt- og fiskebutikken og spurte etter ei rimelig snelle som ikke faller fra hverandre. Da fikk jeg denne her, 600 kroner med 40% høstrabatt. Den var ganske så kul! Så får det bare være at den finnes med 60% rabatt på nett. Medregnet porto er ikke forskjellen mer enn jeg gjerne støtter en lokal butikk med.

Fisk! Nåja, dette er "nært kamera"-trikset, det var sannelig ikke rare greiene. Bitte, bitte liten, det minste jeg har fått i år. For de som er interessert i snella, så er det Okuma Ceymar CXT 40.

Ut Førepollen sto det litt vind. Målingene sa laber bris da jeg startet å padle, det kan det nok ha vært da jeg krysset over. Så mye bølger blir det jo ikke av det, men surt var det!

Jeg tok nemlig dette bildet før jeg kjørte til Fjærvoll. Det var klarvær og minusgrader i natt, helt klart. Nå var det blitt noen på den positive siden, men det lå et kjølig gufs i lufta. Jeg har nå begynt med ett lag ekstra ull på overkroppen.

På andre siden var det flere ting jeg ikke kunne huske fra sist, så det må nok være en stund siden jeg padlet her. Dette må vel være noe innsamlingsgreier? Men hvor gjør de liksom av dem etterpå?

Dette skuret her husker jeg heller ikke. Hva har de brukt det til, tro?

Det var bare litt drag i sjøen, så det var gode muligheter for å padle imellom både her og der, samtidig  som det var litt skøy. Men det var flo, så det var vanskelig å se steiner like under vannflata, ble noen nye riper ja.

Flott fjell.

Jeg padlet på innsiden av småøyene siden det var fralandsvind selv om den ikke var så sterk. Som det ante meg kom det noen fallvinder ned fra fjellet, men de var helt greie å hanskes med.

Her ble det en liten stopp. Tungsjøen kom inn her og slo innover skjæret - men rørte det seg ikke litt akkurat like over der vannet nådde opp?

Joda, det gjorde det såvisst. Fjæreplytten tok det med ro at det skvalpet like nedenfor føttene deres.

Turen til Skårvågen gikk utmerket, men nå begynte jeg å bli sulten og så meg om etter hvilken strand jeg skulle gå i land på. Det vil si, jeg vurderte å gå i land andre steder også - som Alf sier - sand... Egentlig helst ikke.

Rognbuskene er virkelig flotte nå. Her er det ei med en del gule blader igjen, men noen trær står der bare med overdådlige klaser med røde rognebær. Fantastiske farger.

Jeg gikk i land på den innerste stranda.

Der var det en bekk som så ut for å være av edelt metall.

Ned mot havet blandet det seg med sjøvann, tydeligvis.

Etter en skive leverpostei og oppdatering av Facebook med dagens meny, padlet jeg over fjorden. Jeg hadde nemlig sett noen mistenkelige flekker i fjæra. Det viste seg å være disse. Jeg vet ikke hva det er slags rase - det gikk ett eksemplar av skotsk høylandsfe sammen med dem, men de fleste var svarte som disse. Små horn. Har vært borti dem før, men husker ikke hva de het.

Nå begynte det å bli skikkelig flotte farger ute. Fjellet ble helt gyllent.

Det meste av returen gikk i riktig retning - mot sola.

Det var noe rart med forholdene i dag, Lofoten lå liksom nærmere enn normalt. Gaukværøy høyest i bildet, Lofoten bak.

Her har det nok gått et fint ras en gang for lenge siden. I dag kom det bare vind ned der.

 Borte - bø!

Mekrkelig nært, ett av sundene vises også bedre enn normalt i midten der.

Inn mot Søbergsanda oppdaget jeg en fotograf nedi fjæra, dessverre aner jeg ikke hvem det var. Men han minnet meg på med sin tilstedeværelse at det nå var flotte forhold for fotografering. Så jeg padlet litt hit og dit for å nyte litt mer av det, istedenfor å snu ryggen til.

Sånn her for eksempel.

Her er tracket fra turen. Gratiskart, så her er en del småholmer som mangler...

Til slutt var jeg tilbake, og tok ei rulle. Det var imidlertid å kaldt, at jeg stoppet på ei. Ikke i havet, men på nevene når jeg kom opp. Heretter blir det votter.

8 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder som bjöds på denna tur o som du lyckades fånga!
    Hoppas du får till fler turer framöver som du kan fylla din blogg med...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, lyset ble bare flottere etter hvert. Vi er på vei inn i fargetiden. :)

      Slett
  2. Takker for dagens titt
    -Ståle

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket. :) Var en runde i hagen, men der var det ikke allverdens lenger. Nå har det meste tatt kveld for i år.

      Slett
  3. Cattle. Black beasts. TRY "Welsh Black" breed for rough upland areas. Good climbers. Short horned where these are allowed to remain. Google Welsh Black Cow. Again, superb photos. We have gloom all week but also here Worlds Surf Kayak Championships. Big waves. Search "surf kayak NI" for results & today's photos. John.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks, that must be it I think. They were pretty shy though. Found a video from the surf kayak championships, cool. Never tried a kayak like that, but they seem very manoverable.

      Slett
  4. Fine bilder Mariann! Kan du ikke ta over litt av regnværet her sånn at vi også kan ta sånne fine solnedgangsbilder?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg gjør det skikkelig og får visst snø snart, etter hva jeg leser. Nedbør blir det i hvert fall.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)