Etiketter

Sola er tilbake, sola er tilbake!

Jeg tok turen til Bø for å kunne få se sola i dag. Hjemme kommer den ikke før etter den tyvende, og det er lenge til. I dag var det ikke så mye skyer i horisonten, så jeg satset på å få et glimt når den kom fram i Gimsøystraumen. Satte ut fra Vinjesjøen. Selve sola var ikke oppe nå, men det var flott lys på himmelen allerede.

Dette sjømerket synes jeg er blitt en artig skulptur etter hvert som den har falt fra hverandre.

En gang i tiden var det nok mye liv her. Nå står det til nedfalls, og har begynt å ramle fra hverandre. Men i motlys, med sollys igjennom, ser det slett ikke så verst ut.

Jeg padlet bort til Steinesjøen. Dette er en dyr kai. Den endte i retten, da den rett og slett ikke tåler forholdene her. Når uværet står på fra storhavet så får den god peising.

På andre siden av innløpet til havna holdt denne karen til, han var en smule skeptisk.

Han var meget skeptisk til meg. Han sto i le for den sure vinden, men da jeg dukket opp beveget han seg ut til enden av moloen for å få fluktvei.

Dermed kunne jeg få bilde av skarv på molo i fine farger. Nå nærmet det seg tid for sola. Mens jeg småpadlet litt rundt her og ventet, dukket det også opp en alkekonge, på få meters hold. Den var like fin som sist.

Der var ho! Hurra! Når den kommer tilbake, er det som jeg kan puste lettet ut. Nå har jeg klart det, en gang til - vinteren. Det er flere måneder vinter igjen - men det er tiden før sola kommer tilbake som er definitivt verst, for de som verken liker å gå på ski eller andre vintergreier. Vinterstormene kommer nok, men dagene blir lysere, og man merker at vår og sommer etter hvert er underveis. Det verste er over nå, og fotolyset blir stadig bedre.

Sola hadde et kort opphold i Gimsøystraumen, før den dro videre bak de hersens Lofotfjellene som ligger i veien.

Det var litt vind, og den økte på. Så istedenfor å padle til mer utsatte steder, snudde jeg her og satte kursen mot Svinøya. Jeg hadde nemlig tenkt å øve litt rulling selv om jeg tok januarrulla forrige gang jeg padlet.

Nå var det blitt fine himmelfarger også inn mot land. Jeg tok en pause her på et skjær, for å få lagt ned speilreflekskameraet. Det var uansett for mye skvalp til at jeg turte å ta det ut av posen.

Virkelig flott dag i dag.

Denne båten tror jeg syntes det var litt mye skvalp. Han lå her ei stund, men ble ganske så snar.

Han Tykje i solnedgang.

Etter litt foto og påfyll av energi, satte jeg kursen videre mot Svinøya. Der var det høvelig vindstille også.

Gaukværøy til høyre. Dit skal jeg en dag det er litt mindre vind.

Ah! Svinøya er jo en 10 på skjæret-post! Herved dokumentert - og klar for rulla, som vi ser. Det gikk bare sånn passelig, men jeg holder i det minste vannskrekken sånn høvelig i sjakk ved å prøve. At jeg ikke går ut av kajakken når første forsøk mislykkes, betyr at jeg har kommet meg litt fra det verste. Men det gjenstår enda en god del, bra vi har bassengtrening straks.

Jeg hadde litt lyst til å padle ut i bølgene, for det var en del i dag utenfor skjærene, men jeg lot det være. Det var kjølig etter jeg hadde vært i havet.

Tilbake ved Vinjesjøen oppdaget jeg at deler av kaia var blitt "grønn". Et nett? Hva skal det være godt for? Lenger bort sto det en kar og pratet med noen, han ble visst noe forfjamset da det kom padlende en rosa hjelm forbi. "I hælvetta, kom det folk?"

GPSn tracka nøyaktig ei mil. Greit nok, målet var bare å se sola, og litt vind ga jo ekstra jobbing.

Temperatur - 5 grader i lufta. Vind - Laber bris, økende. Her en liten filmsnutt, tester ut film igjen. Må få hjelmkamera, det blir alt for mye dråper som ødelegger det meste av film og bilder på Goproen.

8 kommentarer:

  1. Ja, hurra! Mørketid er ingenting for meg heller. Jeg gleder meg med deg!
    ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk og pris at dette ikke ble ett av årene med overskyede helger til langt uti februar... Det har skjedd. :(

      Slett
  2. Jøss , kor tøff du er som er ute og padler i vinter og vind, bruker og være innom bloggen din, syns du viser oss så mange fine bilder fra turene dine .
    Her i Skjomen i formiddag var det minus 10-12 gr, men nu ikveld er det bare 0.
    Ha en fin søndags kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tøff og tøff, de tøffe står vel ned bratte fjellsider på ski. Det er ikke min greie. Men takk skal du ha. Her har det holdt seg på plussiden sånn høvelig et par dager nå, det synes jeg er helt ålreit. :)

      Slett
  3. Svar
    1. Det var det så absolutt. :) Presis beskrivelse. (Og følelsen når man ser sola igjen! Ah!)

      Slett
  4. Fantastiske bilder :-) lyset her i nord har vært fantastisk i helga:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk. Ja, fantastisk lys i helgen. I dag også, forsåvidt, men det måtte dessverre betraktes gjennom et vindu.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)