Etiketter

Isfiske på Ryggedalsvannet

Foto: Mareno
Isfiske igjen, ja. Sist fikk vi jo fisk selv om de var små, så da var det jo vits å prøve igjen. Nytt vann denne gang - Ryggedalsvannet. Her har jeg nemlig vært og fisket en gang før, for mange år siden. Da var det riktignok sommer, men da så vi røyer som fulgte sluken - STORE. De beit riktignok ikke på, men kanskje de foretrekker å gå på kroken vinterstid? Det måtte vi i hvert fall sjekke ut.

Denne gang var det en god del snø på isen. En fordel med det er at man kan spa seg "stol".

Det var også en del andre folk på isen, men ikke så voldsomt mange. De dro dessuten etter en tid, så ble vi alene. Ganske populært isfiskested dette, siden det er så nært veien.

Vips, så kom det en eling. Fisk derimot, så vi ganske lite til foreløpig.

Antydning til hagl, men så klarnet det opp igjen.

Dermed var det tid for appelsin, for de som hadde sånt med. Skrelling gjøres selvfølgelig i én sammenhengende strimle. Skal det være, så skal det være.

Fremdeles ganske dårlig med napp. Er det i det hele tatt fisk i dette vannet? Det var ganske grunt, særlig tatt i betraktning at isen var tjukk. Kanskje for grunt? Men det virket ikke akkurat som de hadde fått så mye de andre heller. Mager trøst.

Jaja, vi var i hvert fall på påsketur, og hadde både appelsin og kvikklunsj. Da er det vel ikke så nøye med den fisken.

Foto: Mareno
Jeg fisket med to samtidig. Men det dobbelte av null fisk er dessverre null... Til slutt fikk jeg et grønt strå opp av hullet, det var i det minste litt underholdning. Men det gjorde seg dårlig i steikepanna antok jeg, så det fikk ligge.

Men med Jervenduk og lugger på føttene var det i hvert fall ikke kaldt å vente.

Han fikk ikke så mye mer han her heller. Til slutt sulet vi opp, og dro hjem. Siden han her karen hadde ordnet med ferskfisk til middag (skrei altså, ikke røye eller ørret), så var det ikke egentlig så nøye med den der (manglende is)fisken.

På toppen av det hele traff jeg på tre elg på vei hjem, pluss en fjerde som viste seg å stå på motsatt side av veien. Da var nå dagen berget for min del, på alle vis.

2 kommentarer:

  1. Isfiske har eg pare pøvd noen få ganger. Veldig artig, men det bør være sol spør du meg. Og helst fisk også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes egentlig fisk er viktigere enn sol. Men helst begge deler ja!

      Slett

Kommentar - ja takk! :)