Etiketter

Vinterpadletreffet 2019 - del 2

Dag to på Vinterpadletreffet 2019. Også i dag skulle jeg være medturleder, men fikk beskjed om at det var først på den andre økta. Så jeg trengte ikke stå opp til skippermøtet klokken åtte. Herlig!

Jeg følte for å ta det litt med ro, kanskje bli med på turpadling, eller rett og slett dra på egen tur til fots for å se på den heftigste straumpadlingen? Jeg var ennå i fundering på det, da jeg ble tilbudt å være med i følgebåten til nevnte straumpadling i Sundstraumen. Gøy! Her er to av de erfarne lederne på den padlingen, Jeff Allen og Thomas Pindard, på vei til straumen.

Nuvel, vi får begynne med det starten på dagen. Siden jeg ikke skulle padle første økta, kunne jeg låne bort vesten min til han som hadde glemt vest. Siden han også hadde glemt vesten han skulle ta med til kameraten sin, så lånte jeg også bort padleklubben sin vest, som jeg hadde i bilen. (Har som turleder ofte med ekstra av både det og spruttrekk, som folk har det med å glemme. Inkludert meg selv fra tid til annen.) Her er vestene mine straks klare for tur uten meg. (Bildet er arrangert, he he)

Straumpadlerne hadde en grundig gjennomgang på camp før de dro av gårde. Greit å vite hvordan man skal gripe ting an dersom det skjer noe. Den Sundstraumen skal visst ikke være til å spøke med, men det var ei erfaren gruppe med enda mer erfarne ledere, og altså en følgebåt i tillegg.

Boyd ble også med i følgebåten, greit å være flere om noe først skulle skje. Om han ser godt innpakket ut, så er det fordi det var veldig kjølig. Rett og slett. Jeg hadde på meg fire stilongser, hvorav en ganske tjukk, men likevel – ganske kjølig.

Underveis møtte vi turpadlerne, Alexia og turleder Anders. De hadde padlet bort nesten til Sundstraumen, men fant ingen padlere der. Eller straum. Den var vel nokså stille nå. Men fint vinterpadleterreng hadde de jo, det tar seg fint ut med denne isen.

Oi oi så fint! Vi har passert gjennom Sundstraumen, på jakt etter straumpadlerne. Hvor er de hen? Foreløpig kun en seilbåt, den skulle neppe leke seg i straumen.

Ah, her kommer de. Det tok litt tid å kjøre, rigge til og så padle bortover.

Straumen var foreløpig rolig, så de fikk en grei into. Her i «hovedbakevja», og ut i hovestraumen etter tur.

Det ble gradvis mer og mer straum, plutselig var det også som den kneppet opp et par hakk i slengen.

Det var forresten stilig stein i området, flere steder. Disse stripene synes jeg var veldig stilige.

Lei av å surre rundt i straumen, så her ligger vi litt i ro en periode. Da fikk jeg også filmet litt, snutt kommer nedenfor.

Som sagt, den kneppet opp litt etter hvert. Jeg synes den så fryktelig rotete ut til tider. Virvler som gikk både opp og ned og i det hele tatt. Rotete. Men det var vel en grunn til at dette var for de mer erfarne, at vi ikke tok intro-straumpadlingen her. Opplagt.

Artig for ungan. Det så ut som de hadde det gøy uti der da.

Fascinerende med straum, og store krefter i sving når de går på sitt sterkeste.

Kameraet mitt køddet det til med filmsnuttene, men jeg har klart å få berget noen av dem. Her satt sammen til en snutt fra straumpadlingen, dog ingen fancy redigering og sånt. Men kanskje artig for noen av de som var med, om ikke annet.

Gruppebilde! Passe mengde is for et vinterpadlebilde?

På vei tilbake, da padlet de samme vei som vi kom opprinnelig.

I hvert fall deler av turen… Resten hang de på. Legg særlig merke til damen bak der, som justerer leppepomaden sin underveis. Den må jo være i orden!

Vi slapp dem av ved campen, og duret videre bort til Saltstraumen. ? Hæ? Nei det hadde jeg ikke signert på at jeg skulle, men jeg var jo i båten og den dro dit, og det var jo gøy nok det, så det var lite grunn til å protestere. Den er kul altså, ingen tvil om det. Mektig greie den straumen.

Så var det varm lunsj klar på hyttene (jeg synes det var å foretrekke framfor å få den ute på tur i kulden, heller komme seg raskt inn i varmen), og så var det ny runde med workshops og turer. Jeg skulle nå være medturleder til Lasse. Vi ble ganske mange på tur, så det var ekstra skøy. Her har vi funnet noe merkelige steinformasjoner.

Sjekk bare her – stilig? Vi hadde med en geolog på turen, men jeg har jo allerede glemt hva hun gjettet kvalifisert på at det kunne være slags steintyper… De var i hvert fall veldig stilige synes jeg.

Det var kjølig på denne turen også, jeg tok på meg storm cagen helt fra start. Det angret jeg i grunnen ikke på heller, den var helt passende. Det er jo vinterpadling da, midt i mars, så det er jo ikke det minste rart. Det er jo nettopp derfor den er kjøpt.

Det var fint bortover her da, men jeg så ikke den turistforeningshytta som skulle ligge her et sted. Mulig vi padlet litt for kort? Fin tur ble det i hvert fall. Hytta må vel være Gjælentunet med Egnarbua?

Returen gikk i motvind, men ikke mer enn at det bare var litt surt i trynet. Sånn rundt om her omtrent tinet også senkekjølen min løs, omsider. Bra jeg ikke hadde fått så mye bruk for den kan man si, he he.

Det ble veldig knapt med tid etter turen, så jeg måtte dessverre droppe Kystradio Nord sitt gode foredrag. Heldigvis har jeg vært på det en gang før, men det er jo alltid nytt å lære så synd likevel. Festmiddagen viste seg å være viltrgyre, riktignok kjøtt stekt i kokegrop men ikke helt hva jeg ser for meg som festmiddag likevel. Men det brødet var så godt i dag også, at det var greit nok. (Gryta lager jeg bedre sjøl, ifølge min egen smak. Det er bedre med kantarell i synes nemlig jeg. Særlig til fest.)

Det ble også foredrag med Jeff Allen, som var veldig bra. Lotteriet vant jeg null niks på i år, men Gunn vant jo et liggeunderlag og det synes jeg var fortjent. Stiller opp i sekretariat år etter år og kommer seg knapt på havet sjøl. Og auksjon! Alltid like spennende. Heldigvis har jeg en mindre utgave av det teltet allerede, så jeg klarte å la være å by…

Det var altså del 2 av Vinterpadletreffet ved Saltstraumen i år. Har du ikke fått med deg del 1 så ligger den HER hvis du vil se, og del 3 ligger HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)