Etiketter

Adventspadling til Risøya

Adventspadling! Det ble ikke selskap i dag heller selv om det var satt opp som klubbpadling. Men da har folk hatt muligheten, og det var en fin tur de gikk glipp av. Flotte blåfarger i alle varianter, og til og med litt rødskjær mot der sola befinner seg et sted under horisonten.

Jeg dro ikke akkurat på langtur, startet ved klubbnaustet siden jeg gjerne ville ha Han Tykje (Nordkappen) med meg hjem, og padlet en tur til Risøya. Jeg mistenkte nemlig at det kunne være litt skvalpesjø på yttersiden av øya med den vindretningen som var. Det ville jeg jo gjerne ha.

Flott lys mot Stokmarknes og Børøya.

Det har nettopp vært fullmåne og det var bortimot flo da jeg startet kunne det se ut for. Her går det nemlig nokså sjelden an å padle imellom. Men i dag gikk det utmerket. Så jeg gjorde det, bare fordi det gikk an.

Solrødme langt der borte.

Jeg la kajakken på stranda og vasset ut, jeg kom nemlig på noe jeg trodde var en kul ide.

Selvutløser synes jeg jo at jeg bruker for sjelden, og hva med å ha litt sjø imellom kameraet og meg? Det måtte da bli umåtelig stilig?

Eeeh… Eller bare skikkelig teit, fordi det ble for langt å komme seg tilbake på ti sekunder med så høyt vann imellom… Jaja, jeg prøvde i hvert fall. (To ganger faktisk, fordi jeg første gang slo kameraet av istedenfor å trykke på utløseren…)

Jaja, da får det bli en tradisjonell vri likevel da. Det er for øvrig testtur for det nye lyset mitt. Jeg er drita lei av Navilight som må kjøpes nytt relativt ofte, og jeg har jo aldri kvitteringen når det ødelegges. Det skulle gå an å holde i orden ved å smøre o-ringen, men det tror jeg ikke lenger på. Den var ikke tørr da det siste ble kortslutta, nemlig.

Så nå tester jeg et annet. Det er enda svinedyrere enn Navilighten, men det får det bare være hvis det faktisk funker. Det virker i hvert fall som det er solide saker. Kommer nok tilbake til saken når det er testet mer – foreløpig er det godt inntrykk. Festes med sugekopp, så det er lett å bytte imellom kajakkene.

Se så fint da! Kjempefin dag på havet. Vi har noen få plussgrader nemlig, så man fryser ikke halvt ihjel heller. (Det er jo nesten som en dårlig sommerdag.)

Det er tiden for ørn. Jeg så tre sittende og ei i lufta allerede mens jeg kjørte, i tillegg til denne og noen flere underveis på turen.

Som forventet ble det litt bevegelse når jeg rundet odden, men skuffende lite egentlig. Det var nok bare lett bris. Økte på litt da jeg skulle på retur, men da var jeg lei.

Nuvel, jeg padlet litt att og fram i det lille som var.

Rullet litt i en pause. Glemte å prøve reentry.

Mikroskopisk surfeforsøk.

Det kom en båt på kryssende kurs faktisk, som vanlig like etter at jeg hadde tenkt «nei det er vel ikke båter her i dag, og så nøye å se seg for». Dessverre blandet bølgene fra den seg litt mye med de som var fra før, så jeg fikk ikke noe mer skøy av den heller.

På vei tilbake oppdaget jeg at hurtigruta Kong Harald var på vei innover, så jeg padlet bort til brua for å få tatt bilde. Men det var jo idiotisk å ligge i kajakk med kamera når det var blitt så mørkt, dette var det skarpeste av mange bilder.

Bilde av fotografen som har kommet seg på land.

Fin tur!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)