Etiketter

Spot II Satellite GPS Messenger

Jeg padler en del alene, og vil gjerne kunne gjøre det med god samvittighet for folk som måtte sitte på land og bekymre seg. (De gjør jo gjerne det selv om de får beskjed om å la være.) Også for min egen del kunne det være greit å vite at man kan få fatt i hjelp, også på plasser uten mobildekning - og selv om mobilen dauer, eller bare er tom for batteri.

Denne her saken ble løsningen. En dings som bruker disse satelittene som farter rundt i verdensrommet, for å pønske ut hvor du er. Så sender den melding når du trykker på en knapp, med beskjeden du ønsker.

Det er flere knapper å velge imellom, og på dem kan du velge hvem som skal få melding, på SMS eller epost

x En knapp for å slå dingsen på...

x En knapp for å aktivere tracking. Da sender dingsen melding med jevne mellomrom, og du kan få det opp på en side på nettet. (Hvis du har betalt for den tjenesten.) Denne siden kan du dele med andre hvis du vil, slik at de som sitter på land kan følge med hvor langt du er kommet osv. Sånn her ser tracket ut.

x En knapp hvis du havner i skikkelig trøbbel, da går det melding til en sentral, som så kontakter Hovedredningssentralen med beskjed om hvor du er og at du trenger hjelp, og så blir himmel og jord satt i bevegelse for å finne deg, på vanlig vis når det gjelder leteaksjoner.

x En knapp for å be om hjelp hos folk du kjenner. Her legger du til egen tekst på forhånd. (Gjøres på internett, så det får du neppe gjort i bushen.)

x En knapp for OK. Her også lager du din egen melding som følger beskjeden. Du kan f.eks. bruke den til å si at du har kommet OK fram, eller bare at du generelt er ok, eller rett og slett for å si fra at "nå drar jeg på tur, heldige meg!"

x En knapp for en eller annen melding du velger helt selv.

Har begynt å teste den litt, og det ser faktisk ut til at man ikke nødvendigvis må ha den helt framme i dagen. Den lager track når jeg har den oppå bagasjen, rett under luka i et av rommene. Men det er selvsagt tryggest å ha den framme, lett tilgjengelig.

- Det kan gå litt tid fra man trykker på knappen til melding er sendt, så ha litt tålmodighet

 Tar ellers imot tips til hva som kan ligge slags tekst på disse meldingsknappene, det synes jeg er vanskelig. Vet jo ikke før man har bruk for det, hva det er man har bruk for!

Mer info finnes f.eks. her. Kan anbefale den butikken også, de var raske og serviceinnstilte. (Nå har jeg jo kun handlet, ikke hatt noe trøbbel med den, men likevel.) Turistforeningen selger også disse dingsene, de er jo like aktuelle for folk som trasker i fjell og sånt, som oss som padler rundt.

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Rekner med at versjon II også er vanntett slik versjon I var? Jeg har den derfor i vesten. Jeg kjøpte min brukt fra en kar i sverige som hadde brukt den på en fjelltur i Sarek. Lur innrettning.
    Hilsen Kjell

    SvarSlett
  2. Den skal tåle noe vann, ja. I infoarket står det:
    Fukt: MIL-STD 810E, Metode 509.3, 5% NaCl, 95% destillert vann
    - Har ikke peiling på hva det betyr men... Jeg har hatt min både oppå båten og hengende i vesten. I siste tilfelle ble det ikke track, men jeg antar det var jeg som hadde gjort noe feil.

    - Men jeg har lest at denne versjonII ikke flyter uten neoprentrekket, slik den første utgaven gjorde. Greit å vite.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)