Etiketter

Onsdagspadling til Reinsnesøya

 

Onsdagspadlingen skulle gå fra Maurnes til Reinsnesøya denne uken. Jeg syntes det var litt kort da dagen kom og det bød meg imot å kjøre et kvarter for å komme rett over sundet lisom. Så det gikk som det måtte gå, jeg padlet hjemmefra. Det skulle snart straffe seg. Ja, det er for såvidt ikke bølgene som var ille, det var ikke mer enn det bør være når man skal gjøre ei lita kryssing. Men formen! Fy flate.

Det viste seg altså at dagsformen var elendig uten at jeg merket det før jeg var utpå sundet. Så da var det bare å padle videre, men det gikk jo ulidelig tregt når det kjentes ut som åra veide fem kilo liksom. Så her er jeg i land på Fiskholmen, og ringer de som står og venter, om at jeg nok blir litt sen. Samtidig informerer jeg om at turen kan bli litt endret på. 
Heldigvis visste jeg at det gjerne blir litt straumsjø rundt holmene der ute, ellers hadde nok dette området blitt skikkelig kjipt. Inuken er jo ikke akkurat stabil, men jeg slet i grunnen mer med at roret knapt har virkning mot venstre. Lettere å padle uten, egentlig, så jeg må finne ut av det der. Liten vits med ror som bare kan svinge den ene veien. 
På andre siden var det roligere forhold, bortover langs land. Jeg var fortsatt ikke i kjempeslag, men på lavterskelpadling er det litt lavere tempo enn jeg foretrekker å ha når jeg krysser ei skipslei, så det burde likevel gå greit. Det gjorde det heldigvis også.
I dag var det Per, Susann og Hilde som ble med. 

Susann (t.v.) padlet surfski med god dreis. For øvrig på tur med klubben for første gang, alltid stas med nye folk som hiver seg med oss. 
Vi vurderte litt å gå i land på ei fin strand innenfor Reinsnesøya, men ombestemte oss. Eller, jeg ombestemte oss, siden det var Reinsnesøya som var satt som turmål, og vi var kommet så nært. Dessuten manglet jeg den også i 10 på skjæret-samlinga i år. 
Så da var det bare å gå i land på enden av øya, inn mot land. Der var det litt strand, og le mot den sure nordavinden.
Hæ, en kniv? Den var ikke vår, så da fikk jeg meg kniv med flyteskaft på. Den var litt rusten, men Per tok på seg oppdraget med å se om den går an å få litt kvass igjen. Artig fangst. 
Ikke den mest perfekte stranda, men fungerte fint til vårt bruk. Utsikt inn mot Reinsnes. 
10 på skjæret-dokumentasjon, er på øya med utsikt til Gavltind.
Tre «på skjæret», en liten krok i le. Mens vi satt her dukket det opp et bilde fra padlerne i nabolaget, med bilde. Men jeg visste jo ikke om det var tatt da, eller lagt ut i etterkant. Fant til slutt ut at de måtte sitte sånn bak ryggen på disse her, rett over øya, ut fra bildet. 
Utsikt hjemover. Per hadde plass til en ekstra kajakk på biltaket, så han fikk lov til å kjøre meg hjem fra Marunes, så jeg slapp å padle tilbake. Tror nok jeg ville ordnet henting der hvis ikke, for så å hente utstyret seinere. Det slapp jeg, og det var i grunnen veldig kjekt.

Joda, vi hadde rett! Like rundt «hjørnet» på øya hadde Berit og Leif-Hermann sittet med bål og kost seg. De kom padlende akkurat da vi sjøsatte etter pausen, så da rakk vi akkurat å bli seks innom onsdagspadlinga. Det var jo veldig kjekt da, tross alt.
Returen ble med en liten dytt i ryggen, det hadde heldigvis ikke løyet helt. Så den gikk ganske kjapt og lett, perfekt for meg. Så selv om starten på turen var begredelige greier, så ble det totalt sett en fin ettermiddagstur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)