Etiketter

Torsdagspadling Taen

Foto: Bjørn Eide
Torsdag forrige uke var det Himmelsprett og torsdagspadling. Da la vi like gjerne turen til Taen, så fikk den bli hva været tilsa. Som vi ser var det litt i overkant for å ta turen ut til havsulene – det var i hvert fall ikke fotovær for speilrefleksen. Det vil jeg ha når jeg skal dit.

Ekstra artig var det at Johnny hadde tatt turen helt fra Borkenes. Besøk langveis fra er jo alltid stas. Borkenes ligger jo ikke akkurat ut mot storhavet, så forhåpentligvis hadde han god nytte av turen til yttersiden.

Den lange sprettbølgen innenfor Børholmen(e) var dessverre ikke tilstede i dag. Men det var litt bølger og vind, og action rundt brott. 

Foto: Bjørn Eide
Foto: Bjørn Eide
Da jeg kom til bilen viste deg seg også at vi hadde hatt fotograf på land mens vi holdt på, det var jo også stor stas. Det var allerede dukket opp bilder på Facebook da jeg kom i bilen, faktisk. :)


Foto: Bjørn Eide
Vi benyttet anledningen til å øve litt på kameratredning også, det er jo viktig å ikke bare gjøre på flatt hav. Voldsomt med bølger var det nå ikke, men definitivt mer utfordring å kameratredde her enn på flattvann.
Foto: Bjørn Eide
Foto: Bjørn Eide
Jeg tester for tiden ut om det er best å tømme kajakk mot deg, eller fra deg. Jeg heller foreløpig mot å tilpasse det med tanke på hvordan man ligger, sett mot hvor bølgene kommer fra. (Altså, tømme fra bølgene.) Hva gjør du?

Noe padling ble det selvfølgelig også. Vi holdt oss i området rett ut av Taen, padlet litt ut i mer bølger, inn igjen for pauser, ispedd en og annen kameratredning når det passet sånn. Fin torsdagspadling så tidlig på året, da trengs det oppfriskning av det meste.

Ifølge tracket ble det rundt en mils padling tilsammen.

Mer kameratredning, her er Bent i sving som redder mens Johnny har ofret seg i vannet. Håper han var godt kledd for han ble liggende der en stund.

Omgivelsene er herlige her ute. Her og der er det større bølger enn ellers og noen steder er det rotesjø, så vi padlet litt rundt om kring og fikk prøvd oss på forskjellig.

Medsjøpadling

Foto: Bjørn Eide
Rundt lykta var det godt med liv, med dønninger fra ene veien, vindskvalp fra motsatt, og straum i tillegg. Gøy.

Foto: Bent Bakkan
Jeg var også i redningssving. Men hva er det med denne vesten som har helt feil farge? Nei det har seg sånn, at selv om jeg har tre vester hjemme, så var ingen av dem med meg til Taen. Så om ikke den tilreisende hadde hatt med seg en ekstra, så hadde det blitt lite padling på meg. Jeg lurte veldig på hvor i all verden den vesten jeg bruker befant seg, ettersom jeg ikke hadde sett den ved pakking. Det viste seg at den hang under tørrdrakten som ble hjemme grunnet halvt revnet mansjett. (Og som jeg dermed prøver å ignorere…)

Foto: Bjørn Eide

Foto: Bent Bakkan
Foto: Bjørn Eide
Ser ikke ut for å være så langt til Lofoten… En dag skal jeg padle dit.

På tur innover igjen, her gikk det an å småsurfe.

Og så på tur ut igjen. Vi hadde oss en kort pause på stranda til venstre der. Lurer på om de allerede har hatt vårrydding der, for det lå ikke store dunger med råtten tang. Eller har det bare ikke kommet så mye av denslags dit i år?

Vi tok oss en tur ut til Kjeøya. Den er akkurat innenfor grensen til naturreservatet, og det er ikke lov til å gå i land. Et par ørner holdt et spetakkel med måkene i alle fall, så de brydde seg lite om at vi rundet øya i kajakk.

Det ble litt skvalp akkurat rundt øya.

På tur innover, siste tur.

Foto: Bent Bakkan
Sett ca. motsatt vei.

Vi må ha med et høydebilde også.

Fornøyd kar fra Borkenes, tror han syntes det var høvelig verdt kjøringa. Det var i hvert fall bredt glis å se gjentatte ganger denne formiddagen.

Foto: Bent Bakkan
Da vi kom i land ble det enda bredere glis på alle sammen, for da hadde Mack vært innom og lagt to flasker leskedrikk ved hver bil. Den grønne smaker for øvrig best, den har pæresmak. Utmerket service!

Ingen ti på skjæret i dag, men skøy padling. Taen slår sjelden feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)