Etiketter

Harstad-klubbens vårtur, Store Molla og Pundslettrenna del 2

Det ble en trivelig kveld på Gulheim. Jeg hadde med både telt og hengekøye, men det var blitt ledig seng inne så da slo jeg til på det. Så slapp jeg å få det vått, og hele stua full av ting til tørk når jeg kom hjem. Begynner ærlig talt å bli litt lei av det. Søndag var det klart for hjemtur, etter en rolig morgen. (Første del av turen er HER, om du ikke har lest den ennå.)

Bak hytta fant jeg noen kule sopper. De var ganske store, ruglete, og jeg tror det må være sandmorkel. En type morkel var det i hvert fall, det er jeg nokså sikker på.

Pakkinga gikk greit, det var også høvelig flo da vi satte ut, så det ble ikke veldig langt å bære.Da var vi klare for hjemtur, vi hadde vært litt spente på været for det hadde meldt en del vind. Vi kom oss av gårde høvelig tidlig, for det skulle vel øke litt på.

Det var ikke ille i det hele tatt, men en fin liten dytt i ryggen, og en og annen surfbar bølge. Av den typen som nordkappen liker, ikke direkte surf men veldig lett å padle når man finner riktig tempo.

Det ble en flott tur innover langs Store Molla.

Egentlig var plan A å padle rundt Årstein, men den var vi gått bort fra for lenge siden grunnet værvarslet. Men jeg skulle gjerne vært borte ved Pundslettrenna, for det er jo en 10 på skjæret-post. Jeg har jo tross alt en plan om å slå fjorårets rekord. (Flere lodd får jeg jo ikke.)

Hartmut i god dreis.

Johnny koste seg også.

Turleder Jørn i grønlandskajakken, synes egentlig flere burde padle sånne for de kajakkene er fotogene.

Flotte berg, jeg likte meg godt innover her. Håper det ikke blir alt for lenge til neste gang.

Rundtom her delte vi gruppa. Johnny kunne nemlig også tenke seg å å padla Pundslettrenna, så vi gjorde det mens resten tok korteste vei til bilene.

Jeg holdt meg litt unna Årstein for å få mest mulig dreis av vinden innover, men den dabbet av før jeg hadde håpet, likevel. Nuvel, det er jo derfor man har åre, for å komme seg framover. Skulle gjerne testet rulla her egentlig, men tiltakslysten var litt i minste laget.

Pundslettrenna! En ny post i boks. Vi bestemte oss for å padle gjennom, og pause på andre siden.

Her syntes vi det så greit ut, i le for den etterhvert litt småsure vinden. LItt påfyll av mat og drikke før siste innspurt til Digermulen.

Noen som vet hva disse blomstene heter? Det var i hvert fall nok av dem der vi rastet.

Nei, nå må vi komme oss hjemover, så det ikke blir sen kveld før alt stæsjet er sortert og vasket.

Brua mellom Årstein og Digermulen, før vi kommer til selve kanalen. Før i tiden var denne brukt en hel del, en snarvei som var særlig kjekk i dårlig vær, når yttersiden ikke var farbar.

Mens vi hadde sjekket ut kanalen og pauset var det kommet en oppdrettsbåt inn her på denne siden.

Siste biten var ikke så lang. Rundt odden her og videre var det litt humpete, men bare akkurat sånn at det ble litt skøy. Da vi kom inn mot Digermulen fikk jeg meg omsider til å teste rulla. Det gikk bare sånn passelig. Jeg fikk ikke til på første forsøk, men reentry og rulle gikk. Padlet videre med vann i kajakken, for det har jeg ikke øvet på siden hvor lenge som helst. Etterpå prøvde jeg, med vann i kajakken, å rulle på rettsiden. Det gikk da ikke, men nytt forsøk på vrangsiden gikk, forstå det den som kan. Men da klarte jeg altså de to vanskeligste av de fire forsøkene... Hm. Pussig.

En flott tur med Harstad padleklubb, synd ikke flere ble med. Ikke for det, jeg synes jo egentlig dette er et ypperlig antall å være på tur, men det er jo så synd i alle som gikk glipp av dette. Neste gang får du kanskje passe på å være med du også.

Takk for turen, og spesielt takk til de som stilte hytta si til disposisjon for en så flott tur. Det var nok kjekt i gråværet, å ha et sted å sitte inne for det sosiale, istedenfor hvert sitt telt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)