Olderfjorden med arboret-besøk

Det lokale hagelaget skulle på tur til et gammelt arboret i Olderfjorden i dag, med jekta Brødrene. Jeg var egentlig påmeldt, men hadde fått den glupe ideen å kombinere padling og denne turen - så jeg fikk med meg en kar på padletur, og traff resten av gjengen inne i fjorden. :) Været var grått, men likevel ganske mye bedre enn det har vært de siste dagene - vindmessig var det helt ok.

Vi satte ut der jeg starta sist jeg dro til Olderfjorden. Padla over, og inn til en plass ikke så veldig langt fra arboretet. Trakk kajakkene på land, og rusla over til Sølferstrand, før vi fulgte stien tilbake og videre til arboretet lenger inn. Halvannen mils padling, og noen kilometers trasking på land. :)

Det var ikke like mye fugl å se denne gangen som sist, men disse ternene hilste oss velkommen til Olderfjord. Jeg synes jo de er litt skumle, men disse her var ikke aggressive i det hele tatt, satt bare og stelte fjærene selv om vi kom ganske nært forbi.

Her kommer vi innover mot arboretet, blant de plantefeltene i midten er kanskje verdens nordligste thujaskog.

Da vi kom til Sølferstrand hadde jekta kommet med hagelagsgjengen, som holdt på å bli rodd i land. Staselig båt, virkelig.

Her rusler vi utover mot arboretet. Det var et stykke å gå fra Sølferstrand (ca. 1 km i luftlinje), men relativt grei sti bortover det meste av veien.

I fjæra på bildet over var det en del som plukket skjell, gode forekomster av disse her. (Tomme da, men de er jo fine.)

I arboretet var det mange forskjellige trær å se på, som ikke er så vanlig her nord. For folk sørpå er vel de fleste helt alminnelige, men her er vi nå mest vant med bjørk og sånt. Ask og eik, thujaskog og sånt er vi ikke like vant med. Mye flott bladverk. Blir nok enda finere her når alle trærne har kommet helt ut - noen er visst seinere enn andre så det ut for.

Guiden vår hadde hytte i området, og det var mange bygninger der av forskjellig slag, laget av trevirke hentet ut av skogen der. Spennende. Her er badstu med bekk, og snedig demning man kunne stenge for bekken med når det trengs, og så bade i.

Her er thujaskogen. Ser nesten ut som plastikk, de bladene der. En hel skog med juksetrær!!!

Så ble det tid for å dra, og vi skulle ta en liten snarvei for å nå jekta så vi fikk tatt bilde når den gikk utover. Dessverre var det relativt stor fjære akkurat da, så vi måtte bære, vasse, slepe kajakkene over... (Vi bar over tangen her, vasset og dro gjennom dammen der kajakken min ligger, og så slepa vi på tangen videre fra der igjen og ut i sjøen... Litt artig da.)

Litt vassing.

Hadde vi nådd jekta hadde vel her vært et bilde av den, men det gjorde vi ikke. Det vil si, vi rakk akkurat å se masta forsvinne bak en av holmene utenfor Sølferstrand. Da var det på tide å pause, mange timer uten mat gir lite kraft i kroppen. Fant oss en plass under to hvitstammede bjørker og fikk ly for regnet, mens vi spiste og slappet av før kryssingen tilbake over fjorden. Syntes det var kul farge på berget her.

Kryssingen gikk helt fint, og vi kom greit i land. Halvannen mil ble det faktisk i dag, selv om vi tok en kortere rute enn jeg hadde fryktet jeg måtte ta i dag. :) Fin tur, men jeg er fortsatt ikke ferdig med Olderfjorden. Tur fra Grønning og helt innover - i finvær - er tilføyd lista over "padleturer som skal gjennomføres etterhvert". :)