Etiketter

Børøya Rundt 2022

Nå var det noen år siden sist vi hadde padlehelg med konkurranse rundt Børøya. Så pass mange år at vi var nokså enige i klubben om at nå var det på tide igjen, dog med et litt nedskalert opplegg. Vi droppet stand i sentrum med prøv padling og denslags, holdt oss til padling, premiering og kalas.

Siden det er Chipo og Fredrik som er «oppfinnerne» av Børøyaracet rundt Børøya og de har bygd seg et gjevt naust, hadde vi start og mål der. Da kunne padlerne følge land rundt øya hele veien, praktisk. Så kunne vi også ha alt her, istedenfor å skifte lokasjon i løpet av dagen – enda mer praktisk.

Ja, hvis du ikke har lagt merke til det allerede – vi var heldige med været. Det var vi veldig glade for, når vi endelig skulle i gang igjen. Det har litt å si når vi møtes sånn, helt klart. 

Klargjøring før start, Therese og Jan Viggo kom helt fra henholdsvis Harstad og Narvik for å være med. Det er jo litt ekstra artig da, når det kommer noen utenfra. Jan Viggo har etter hvert blitt fast gjest, mens Therese var med for første gang tror jeg. I år var det også noen som kom fra Lofoten, det skjer virkelig ikke hvert år.

Lillian er klar til start!

Turgruppa startet først, med Wenche i ledelsen. I år som de siste årene før pausen padlet nemlig turgruppa samlet, med guide.

God stemning ble enda bedre når de kom seg på havet. 

Selv var jeg ikke på havet i dag, for noen må jo ta bilder. Så jeg møtte opp med kamera på et par steder underveis i løypa. Her passerer de under første bru, jeg sto ved skulpturen Dager og Netter. 

Her passeres også Hurtigrutemuseet, og vips så har alle deltakerne fått Kultur-10-på-skjæret i boks. 

Enda en langveisfarende, Viggo. Fremdeles god stemning, altså.

I år tror jeg muligens det var ny rekord for hvor mange som hadde med seg barn/ungdom, det er jo kjempestas. Det kan vel ikke bli stort bedre enn et arrangement som både barn og konkurransepadlere kan være med på?

Matchende kajakker disse her. Mistenker at det var disse som kom fra Lofoten, hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss der. Dermed var alle naboregionene representert. 

Her sneier de rundt odden og passerer straks turistanlegget på Børøya.

Turklassen har god tid, men nå er det like før konkurransepadlerne kommer. Jeg måtte sikte kameraet andre veien igjen, de skulle starte ti minutter etterpå. (De synes det er litt artig å få nådd igjen noen.)

Jada, her kommer flere av dem i tur og orden. 

Også noen av de ferskeste i klubben var med, her representert ved Susann i dameklassen. 

Da jeg gikk opp til bilen igjen klarte jeg å få veldig mange med på samme bilde, om ikke annet. 

Neste stopp var ved Skretting/Norlaks. Jeg er ikke så kjent på kaiene her, men jeg klarte å komme meg ut på en av dem i hvert fall, før de fleste passerte. Her er det noen av de lengst frem i feltet som har passert. Litt stress å være paparazzi.

Ida, Knut-Håvard, Susann og Trym kom samlet forbi der. 

Amandus hadde god stil, han så nesten ut til å være på kosetur – men holdt god fart likevel, altså. Det bare så lite anstrengt ut, det er en liten kunst å få til. Ungdommen altså! Flink. 

Trym padlet egen kajakk i dag, og hadde ikke verst dreis han heller. Enda yngre enn han over. 

Etter hvert kom turgruppa også fram til kaia jeg sto på, men de hadde laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt strekk i feltet. De hadde fått motvind da de kom rundt odden, så det ble et veldig seigt strekk for noen. Her er det fronten som padler videre, for de fikk innvilget dispensasjon til å padle videre som gruppe for seg.

Men de fleste fortsatte i hovedgruppa, som her er klare for å padle videre igjen. 

Da alle hadde passert slo det meg at nå var det blitt en god stund siden de første passerte, noen måtte begynne å nærme seg mål? Jeg droppet derfor et tredje stopp, og kjørte tilbake til start, som også var mål. Dermed rakk jeg å ta bilde av Fredrik, som her vinner herreklassen. 

Sigbjørn satt klar for å ta tiden, og holdt god kontroll på det. Selv med et enkelt opplegg er det noen slike oppgaver som må gjøres når det er konkurranser. Viktig jobb, dette, viktigere enn å ta bilder hvert fall.

Øystein og Petter (enda en junior!) padlet sammen i dobling. Vi har ikke toer-klasse, så de padlet i såkalt «åpen klasse», som er felles for alt fra de som ikke helt klarer å følge oppsatt rute, til de som kommer med robåt, og den type forskjellig som har vært innom i løpet av årene. Disse premieres ikke for tid, men blir med i samme trekning av premier som turklassen. 

Det var vel heller ingen bombe at Chipo vant dameklassen. Her fotografert like før målgang. 

Lars Oven padlet sin Rockpool Taran, og hadde god dreis fremdeles her, ikke så langt fra målgang. Som dere kanskje har registrert var jeg nå plutselig i båt. Jeg ble med Fredrik som skulle og se etter junior-Trym. 

Her begynner enda flere å nærme seg mål, de er vel like før Sakte fart-skiltet. 

Like utenfor fyllinga til den nye havna fant vi turklasse-feltet som hadde en liten pause her etter motvind-strekka. 

Hurtigruta var nå underveis, heldigvis fikk vi også lokalisert sistemann før den passerte. 

Fornøyd vinner av dameklassen. (Går vi ut fra, for hovedpremien i år var jo en klubbcaps, så hvem ville ikke vært lykkelig over en seier, liksom. He he.)

Firer-kajakken fikk også luftet seg, alltid et artig innslag. Den er så lang at det er bare helt teit å se på. Smal er den jo i tillegg. Men rask! Det ble imidlertid ikke noe rekordforsøk rundt øya i år. 

Etter padlingen var det premieutdeling og sosialt utover ettermiddagen og kvelden, veldig trivelig. De fleste ble med på det, og i tillegg kom det også noen som ikke hadde vært med på selve padlinga, det er jo også stas. Et skikkelig bra comeback for Børøya Rundt-konkurransen.

Det ble padletur dagen etter også, men den er allerede blogget HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)