Etiketter

Holmstad-Olderfjord

Det er for galt at jeg ikke dro ut på tur i går. Jeg skulle - for å overnatte i telt i Olderfjord og møte resten der i dag. Heime var det blikkstilla, men da jeg kom over Holmstaddalen så var det masse vind. Tenkte at det sikkert ville løye litt lenger utpå kvelden, og venta han av litt - og så kom tåka. :( Det hadde nok kunne blitt noen fantastisk kule bilder om jeg hadde vært der ute da den kom sigende inn, men det var jeg jo ikke... Så dette er det kuleste jeg fikk. ;) Nå hadde det løya litt og enda bedre ble det i forhold til vinden - men nå gadd jeg i hvert fall ikke, våkne i telt midt i tåka er bare ikke særlig fristende. Fuktig og kaldt - næh.

Og sånn så det ut i dag. Grått. Men faktisk ikke kaldt! Så det hadde gått helt fint å ligge i telt om jeg hadde gjort det, men det kunne jo ikke jeg vite. Oddsen var elendig, tross alt. Vel, nå lå alt an for en tur i blikkstilla sammen med de andre hele veien (klubbtur).

Fem stykker ble vi denne gang. Her krysser vi over, Olderfjorden begynner bak den dingsen nesten til venstre i bildet her. :)

 Det kom seg litt med bølgr utover, så da de andre ville gå på innsiden av en holme tok jeg yttersida. Jeg lurte på hvor de andre blei av, ikke så det ut for at de hadde snudd og kom samme rute som meg - bak meg - men heller så jeg ikke de kom fram på andre siden... Hm... Var det en helt annen plass de skulle komme ut enn hva jeg hadde trodd? Men endelig, etter en lang stund så jeg plutselig noen prikker bak meg - da hadde de BÆRT for å komme seg der de hadde tenkt... Hi hi hi... Mannfolk altså.
 Lunsj ble inntatt i litt mer bebygd strøk enn de fleste av oss er vant med - Remi lunsjer da også her på en stein, mens Gisle rusler i land på flytebrygge bak, og Daniel lunsjer på benken under tak... (Men vi endte opp under taket alle sammen etterhvert...) Do hadde de også her, noe jeg visste å benytte meg av. Jeg testet nemlig for første gang sånn drikkepose, vannpose med slange. Veldig praktisk, mye mer praktisk enn en løs flaske oppå båten, som må skrues kork av og på, og sånt. MEN det ble jo så alt for lett å drikke, jeg drakk jo tre ganger så masse som vanlig! Men jeg skal nok ha sånn. :)

Ved ilandstigning på lunsjplassen ble det forøvrig avslørt at mannfolkene hadde plukket opp en passasjer ved overbæringen tidligere. 

 Her på bakluka hos Daniel. Hvorfor den sitter i ro der? Den er stein dau, og kan lite annet gjøre når den er plassert der... (Den var dau da de fant den altså, påstås det. Ikke noe drap på turen.)
Remi, Tore og Gisle i fint driv.

Som nevnt før, er det mange holmer og skjær i Olderfjorden, det er noe av det som gjør fjorden så kul (at jeg drar hit for tredje gang i gråvær i sommer...). Her gikk det såvidt fint å passere gjennom i såpass fjære.

 Her gikk det IKKE fint å passere - til tross for at kartene sa at her var det fin åpning. Det var bare å hive seg i bæringa. Det var nå ikke heller sånn at det akkurat ikke gikk - det vokser som man ser GRESS midt i her! Må være leeenge siden man kunne passere enkelt her i båt.

Inne i fjorden var det blikkstille. Vi padlet ikke helt inn, bare til rett utenfor arboretet jeg har vært ved før. Der inne traff vi på en fugl som holdt et spetakkel. Vi padlet etter den, men den dykka. Kom opp igjen, for så å dykke med et hyl - og da svømte den laaangt unna. Vi har den sterkt mistenkt for å være en lom - storlom? - i hvert fall er den minst like mistenkt etter at jeg har hørt lydopptak av den. Kul var den i alle fall.

På retur møtte vi nok en plass hvor det enten går akkurat, eller akkurat ikke... Denne gangen gikk det akkurat. :) Ingen bæring, og nå bar det heimover. Heldigvis hadde vi vinden i ryggen, selv om den ikke var så sterk som vi håpet den skulle bli for surfing. ;)

Sorry, sporet var visst uteblitt denne gangen, nå er det med. :)

Men neste gang, NESTE gang jeg drar dit er det blå himmel!!! Basta!
(Kart kommer sikkert etterhvert.)

4 kommentarer:

  1. Flott turbeskrivelse. Mange nydelige bilder - det øverste er jo til å smelte av... Driver og overtaler folk til å satse på ASKR 2011 - ettersom årets ferieplaner er spikra for lenge siden. Ser ut som jeg har noen på gli! :o)

    SvarSlett
  2. Takktakk! Det blir nok ASKR neste år også, så det er bare å mase i vei. :) Jeg får vel neppe vært med da (fast ferierullering), men kanskje man får til å stikke innom og hilse på likevel. :)

    SvarSlett
  3. Artig turskildring og fantastiske bilete. Hurra for denne bloggen! Vakkert der du bur. Må kome meg oppover ein sommar..

    SvarSlett
  4. Takk Odin - hiv deg med på ASKR til neste år, og da ei uke til i etterkant for å få med deg resten. :)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)