ASKR 5 - Åsand

(Etappe 1 her og 2 her og 3 her og 4 her og 5 her og 6 her og 7 her og hviledag her og maraton her og heimtur her
Etter en lang pause måtte vi imidlertid komme oss videre, så bar det utpå igjen. Herfra skulle vi nå padle videre til Åsand, der skulle vi overnatte på en skikkelig fin plass. Fortsatt var det ganske stille, den lille vinden som måtte være innimellom, eller bevegelse i havet, var med oss.

Denne etappen gikk stort sett bortover land, det vil si for de som fikk med seg hvor det blei av den fremste gule vesten vi skulle følge. Plutselig var den helt vekk for folk med mitt avstandssyn, og å følge de gule vestene som da var fremst var ingen god idé. Jeg ville jo trodd at de gule vestene fulgte riktig rute, men det stemte slett ikke på denne etappen, de bare fulgte alle som padlet feil. Ikke spesielt imponerende, akkurat dét opplegget, og hadde jeg ikke vært herifra så hadde jeg vært sånn passelig forbannet - men for min del var det like greit, for jeg liker best å utforske på egenhånd eller i mindre grupper så jeg har allverdens tid. Så jeg drar bare tilbake seinere, og det blir mye kulere. :) Må imidlertid være surt for de andre som gikk glipp av ting langs land, fordi de fulgte gule vester som padlet feil rute her utover.

Her kommer vi forbi Flaskforet, akkurat passert et utrolig stilig område som vi dessverre ikke fikk sett skikkelig nært - det var uansett for lite fjæra til at vi kunne fått se det aller kuleste av jettegryter og sånt. Men før flaskforet er det altså masse kule berg, rullesteinsfjære og jettegryter. Hele området kalles Vikan, og er lett tilgjengelig også fra land. Da kjører man ned til Straumsjøen, og går langs merket tursti utover. Anbefales!!!

På øya utenfor Åsand (Husøya) var det masse geiter, og de var skikkelig nysgjerrige på alle kajakkene som kom innom. Her er det vel en av italienerne (?) som hilser på dem. (Bilde: Karl Helge Haagensen)

Her ser vi Åsand, og Husøya like utenfor. Teltet til venstre hører ikke til vår gruppe. Nei, da vi kom inn her, sto det nemlig et telt her med to personer utenfor, og så lå det to kajakker alene på stranden. Håper ikke de hadde sett for seg en romantisk alenenatt her... De fikk seg i hvert fall en liten overraskelse, da den ene kajakken etter den andre dukket opp. Det er riktignok god plass her, men... Mer motsatt av å ha stranden for seg selv kan det neppe bli akkurat her. :) (Og tenk å overnatte her akkurat DEN natta, det er nok stort sett tomt her!)

Noen av oss tok  en liten tur opp på en knaus for å få litt oversikt, jeg må si det var faktisk enda flottere her når man kom litt opp i høyden. Her oppe hadde vi flott utsikt, selv om det ikke egentlig var så fryktelig høyt.

Her ser vi Husøya, og over på andre siden ser vi hvor vi skal dagen etterpå, Spjøten og diverse nyker videre forbi der. Midt uti fjorden ligger Kystvakta og passer på. Det er fint, for det området vi skal padle dagen etter er ikke til å spøke med. Her må man vurdere været skikkelig nøye før man tar laus forbi.

Og her er dokumentasjon på denne etappen.

Det blåste forresten opp mens vi var på Åsand, allerede på kvelden. Enten det var fallvinder fra fjellet eller det lurte seg forbi og kom inn fra venstre her i bildet (det så sånn ut her oppe fra, vi så faktisk sanden blåste nede på sletta, og graset som la seg flatt bortover) - sterk var den i alle fall. Damen som hadde likt telt som meg, fikk den ene teltstanga bøyd her. (Det var nå ikke SÅ sterk vind at sånt burde skje med et sånt telt da, men.)

På Åsand er det ei grop som er populær i slike anledninger. Man kan nemlig lage sauna der! Sauna er visst populært etter alle bærrævene seinere på kvelden å dømme, uten at jeg helt forstår hvorfor. Men det behøver jeg jo ikke, det holder at de forstår det de som liker det. :) (Heldigvis.) I hvert fall, man tager noe presenningsgreier og dekker til og så fyrer man opp og mer vet ikke jeg før folk kommer springende nakne og kaster seg i vannet. Så er det opp til denne saunaen igjen.

Så prøver de da å innbille oss andre, feigingene som ikke vil være med, at dette er så fantastisk deilige greier. Vel, nå var det bare at det var et par stykker fra en dobling (og de var ikke feiginger for de heiv seg med på lang ramble med bare 10 dagers padleerfaring tilsammen!), som snakket rett fra levra da de var uti vannet. Det hørtes opp til leirbålet (som var et GODT stykke unna), for å si det sånn. Og det hørtes slett IKKE så voldsomt behagelig ut. Men det var sikkert veldig tøft, altså.

Leirbål - det andre for kvelden, faktisk. Det var sånn sandstorm der vi hadde det først at vi måtte flytte det mer i le for vinden. Veldig koselig, helt til det begynte å regne. Jeg måtte ha fjellduken for å ikke fryse ihjel, og det medførte da at jeg seinere måtte legge meg i en fjellduk som var våt OG full av sand. Videre ble jo alt i teltet vått (det som ikke var vått fra før, det var jo en del) og sandete. Min grense for teltliv var sånn passelig nådd nå, hadde jeg kommet meg heim hadde jeg dratt på flekken. Det gikk dessverre ikke. ;)