ASKR 2 - Ringstad

(Etappe 1 her og 2 her og 3 her og 4 her og 5 her og 6 her og 7 her og hviledag her og maraton her og heimtur her)
Litt lang i  maska da jeg åpnet glidelåsen i teltet om morran neste dag. Overskya. :S Men hurra, værvarslet stemte med vinden - det var medvind utover fjorden! Det kunne være greit med ny åre, å ha litt hjelp i ryggen. Pakkinga i kajakken gikk faktisk greit denne morran også, sjøl med mikrokajakken min. Hadde ikke helt forventet å skulle få alt nedi igjen så lett, slett ikke verst.

Vi var imidlertid ikke kommet oss skikkelig på vannet igjen før været letta, og en telefon til værobservatør lenger ut i fjorden, kunne bekrefte at godværet virkelig var på vei. Når man padler i tørrdrakt er det lurt å få riktigst mulig påkledning under, det er så vrient å justere underveis. Det blir fort for varmt eller kaldt, men nå tok jeg sjansen på å kle meg etter finvær - og det slo til. Finvær i medvind/sidevind. :D Juhu!!! Selvsagt var det fjære nå også, så vi måtte bære kajakkene ned den steinete/tangete fjæra, men det gikk stort sett bra likevel.

Så kom vi oss omsider ut på vannet, og padla utover Eidsfjorden. Etter å ha passert Hokkabogen, fortsatte vi forbi Olderfjorden som jeg har padlet til tre ganger (1, 2, 3) tidligere i sommer, men vi hadde selvsagt ikke tid til å padle inn her - og det skulle bli langt nok uansett. ;) Videre padlet vi forbi Melfjorden, Hellfjorden og Jørnfjorden, også fine fjorder å ta seg turer inn i.

Vingåra fungerte fint, den var slett ikke så vanskelig å venne seg til. Det eneste jeg sleit med var styringa på kajakken, for når jeg padler med roret oppe så justerer jeg med å bruke åra i vannet og det fikk jeg ikke helt til med vingåra. Det ble mer stopp i farta enn styring, egentlig. Og roret var ødelagt (fjæra inni var knekt av, pluss at selve styringa ikke var helt som vanlig.), så det fikk jeg ikke brukt. Et helsikes liv å holde seg rett vei, men når man har medvind så går det relativt greit framover likevel. Båten min surfer jo bare det er en liten bøy på overflaten. :)

Innimellom la vi oss litt i ro for å samle feltet. Med så mange padlere så blir det litt strekk etterhvert. Vet ikke akkurat hvor mange vi var på lang ramble for tallene jeg hørte som svar på spørsmålet var aldri det samme. Antagelig et sted imellom 50 og 60 stykker, tallene varierte i hvert fall rundt der. (Jeg tar for gitt at arrangørene visste det faktiske tallet, altså, det må de ha gjort.)

Da vi kom forbi Guvåg så det ut til at de hadde tenkt å droppe den kule plassen med den smale renna, men etterhvert dreide vi innover mot den. Det er jo ikke alltid det går an å padle gjennom der, men det var såpass flo at det skulle gå greit. En og en padlet vi gjennom, her var det bare å vente på tur. Litt treigt, men jeg synes det er så koselig med sånne plasser.

Etterhvert kom vi oss videre, fortsatt med litt vind i ryggen. Her er vi på tur inn mot Ringstad, de fleste tok den vanlige båtleia innover men jeg tok den kule plassen jeg pleier, og kom inn rett imot. Ikke noe grei strand å ta alle kajakkene opp på her, men ved hjelp av diverse flytebrygger og andre greier så kom alle seg på land til slutt. Her spiste vi god lunsj, enten medbragt eller vi kjøpte god grillmat på Ringstad Sjøhus. Innehaver Ian fortalte litt om plassens historie, og vi hadde en lang og god pause her før vi skulle padle de siste milene ut til Gaukværøy.

Sporet for den første skikkelige etappen.

Mens vi var her fikk jeg også hjelp av et par staute karer til å fikse styringa på roret, så det skulle gå litt greiere utover hvis det ble nødvendig med hjelp av ror.